responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 263

مساله 1498- اگر جنب در روزه رمضان يا روزه واجبي كه مثل روزه رمضان وقت آن معين است تا اذان صبح از روي اشتباه و عذر غسل يا تيمم نكند - مثل آنكه نفهمد جنب شده - روزه اش صحيح است، ولي بنابراحتياط واجب درروزه قضاي رمضان و نيز در روزه هاي واجب ديگر كه وقت آنها وسعت دارد روزه او صحيح نيست .

مساله 1499- كسي كه جنب است و مي‌خواهد روزه واجبي بگيرد كه وقت آن معين است - مثل روزه رمضان - چنانچه از روي عمد غسل نكند تا وقت تنگ شود بنابراحتياط واجب تيمم كند و روزه را بگيرد و قضاي آن را هم بجاآورد و كفاره را نيز بپردازد.

مساله 1500- اگر جنب در ماه رمضان غسل را فراموش كند و پس از يك يا چند روز ديگر متوجه شود، بايد روزه هايي را كه يقين دارد در آن حال گرفته قضا نمايد، همچنين بنابراحتياط واجب اگر يقين كند كه در اين حال روزه واجب ديگري گرفته است بايد عوض آن را بگيرد.

مساله 1501- اگر در عدد روزه هايي كه در حال جنابت گرفته شك كند مي‌تواند فقط آنچه را يقين دارد قضا نمايد، ولي اگر عدد آنها را مي‌دانسته و در اثر كوتاهي در انجام قضاي روزه ها در عدد آنها شك كرده است، احتياطا آنچه راشك دارد نيز قضا نمايد.

مساله 1502- كسي كه در شب ماه رمضان براي هيچ يك از غسل و تيمم وقت ندارد نبايد خود را جنب نمايد، و اگرجنب كند روزه اش باطل و قضا و كفاره بر او واجب مي‌شود. ولي اگر تنها براي تيمم وقت دارد، چنانچه خود را جنب نمايد بنابراحتياط واجب تيمم كند و روزه آن روز را گرفته و قضاي آن را هم بجا آورد و كفاره نيز بدهد.

مساله 1503- اگر مطمئن است كه به اندازه غسل وقت دارد و خود را جنب كند و بعد بفهمد وقت نداشته است، تيمم نمايد و روزه اش صحيح است . ولي اگر گمان به وسعت وقت داشته، چنانچه تحقيق كرده باشد روزه او صحيح است، و اگر تحقيق نكرده باشد بايد تيمم نمايد و روزه را بگيرد و سپس بنابراحتياط واجب قضاي آن را هم بجا آورد.

مساله 1504- كسي كه بايد براي روزه تيمم كند، بنابراحتياط واجب پس از تيمم تا اذان صبح نخوابد و حدث ديگري نيز از او سر نزند.

مساله 1505- هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود احتياط واجب آن است كه دوباره پيش از غسل نخوابد، هرچند احتمال دهد كه اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي‌شود.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 263
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست