responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 261

مساله 1481- اشخاصي كه به خاطر بيماري تنگي نفس به دستور پزشك از وسيله اي استفاده مي‌كنند كه توسط آن ازراه دهان يا بيني استنشاق مي‌نمايند و قهرا به ريه آنان مي‌رسد، چنانچه بدون آن نمي توانند روزه بگيرند اشكال ندارد.

مساله 1482- اگر روزه دار مواظبت نكند و غبار يا بخار يا دود و مانند اينها داخل حلق شود، چنانچه اطمينان داشته كه به حلق نمي رسد روزه اش صحيح است، و اگر گمان مي‌كرده كه به حلق نمي رسد بنابراحتياط واجب روزه را بگيردو قضاي آن را هم بجا آورد.

مساله 1483- اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند، يا بي اختيار غبار و مانند آن به حلق او برسد روزه اش باطل نمي شود، و چنانچه ممكن است بايد آن را بيرون آورد.

7 - فروبردن تمام سر در آب :

مساله 1484- اگر روزه دار از روي عمد تمام سر خود را بتدريج يا يك دفعه زير آب فرو برد - گرچه بدن او از آب بيرون باشد - بنابراحتياط واجب بايد قضاي آن روزه را بگيرد، ولي اگر تمام بدن را آب بگيرد و مقداري از سر بيرون باشد روزه باطل نمي شود.

مساله 1485- اگر نيمي از سر را يك بار و نيمي ديگر را بار ديگر در آب فرو برد، به طوري كه در يك لحظه همه سر زيرآب نباشد روزه اش باطل نيست .

مساله 1486- اگر تمام سر زير آب برود و فقط مقداري از موها بيرون بماند بنابراحتياط واجب روزه اش باطل مي‌شود، و بايد آن روزه را تمام كند و قضاي آن را هم بجا آورد.

مساله 1487- اگر شك كند كه تمام سر زير آب رفته يا نه، روزه اش صحيح است .

مساله 1488- فرو بردن سر در گلاب و آبهاي مضاف ديگر نيز حكم آب مطلق را دارد، ولي در چيزهاي ديگري كه روان است اشكال ندارد.

مساله 1489- اگر روزه دار با استفاده از كلاه غواصي و نظاير آن - كه سر او داخل محفظه اي قرار مي‌گيرد - به زير آب رود روزه اش صحيح است .

مساله 1490- اگر روزه دار بي اختيار در آب بيفتد و تمام سر او زير آب رود و يا از روي فراموشي سر خود را زير آب نمايد، روزه اش باطل نمي شود، ولي هرگاه يادش بيايد بايد فورا سر را بيرون آورد، و چنانچه بيرون نياورد بنابراحتياطواجب روزه اش باطل مي‌شود و بايد آن روزه را تمام كند و قضاي آن را هم بجا آورد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 261
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست