responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 228

مساله 1267- حاضر نشدن به نماز جماعت از روي بي اعتنايي جايز نيست، و سزاوار نيست كه انسان بدون داشتن عذر نماز جماعت را ترك نمايد.

شرايط برپايي جماعت :

مساله 1268- نمازهاي مستحبي را نمي توان به جماعت خواند، مگر نماز "استسقاء" كه براي آمدن باران مي‌خوانند.همچنين نماز "عيد فطر و قربان" را در زمان غيبت - بر فرض كه واجب نباشند - مي‌توان با جماعت بجا آورد.

مساله 1269- هنگامي كه امام جماعت يكي از نمازهاي يوميه خود را مي‌خواند - تمام باشد يا شكسته - هريك ازنمازهاي يوميه را - تمام باشد يا شكسته - مي‌توان به او اقتدا كرد، ولي اگر امام جماعت آن نماز را احتياطا دوباره مي‌خواند، فقط در صورتي كه احتياط ماموم با امام يكي باشد مي‌تواند به او اقتدا نمايد، مثلا چنانچه امام و ماموم در نمازچهار ركعتي شك بين سه و چهار نمايند و قبل از خواندن نماز احتياط حرف بزنند پس از خواندن يك ركعت نمازاحتياط بنابراحتياط بايد دوباره نمازشان را اعاده نمايند، و اين چهار ركعت را مي‌توانند به جماعت بخوانند.

مساله 1270- اگر امام جماعت مشغول قضاي قطعي يكي از نمازهاي يوميه خود باشد، ماموم ولي اگر امام نمازش را احتياطا قضا مي‌كند يا قضاي نماز فرد ديگري را مي‌تواند به او اقتدا نمايد، مي‌خواند - گرچه براي آن اجرت نگرفته باشد - اقتداي به او اشكال دارد.

مساله 1271- اگر انسان نداند نمازي را كه امام مي‌خواند يكي از نمازهاي يوميه است يا نماز مستحب، نمي تواند به او اقتدا نمايد.

مساله 1272- امام يا ماموم اگر بخواهد نمازي را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بجا آورد خالي از اشكال نيست و احوط ترك است .

شرايط نماز جماعت :

شرط اول - بين امام و ماموم حائل نباشد.

مساله 1273- در نماز جماعت بايد بين ماموم و امام جماعت پرده يا چيز ديگري كه مانع صدق ارتباط و يك جماعت بودن است فاصله نشود، همچنين نبايد ميان ماموم و ماموم ديگري كه به واسطه او به امام متصل شده است چنين چيزي فاصله شود. ولي اگر امام جماعت مرد و ماموم زن باشد و بين آن زن و امام يا بين آن زن و ماموم مردديگري كه زن به واسطه او به امام متصل شده است پرده يا مانند آن باشد اشكال ندارد، ولي بايد به شكلي باشد كه همه آنان يك اجتماع شمرده شوند.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 228
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست