responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 219

مساله 1204- "نماز" از انسان بالغ و عاقل واجد شرايط در هيچ حالي ساقط نمي شود، حتي در حال درگيري مسلحانه، حمله دزد يا درنده به هر شكل ممكن بايد نماز خود را بخواند، اگر ممكن باشد ايستاده وگرنه نشسته يا در حال راه رفتن، پياده يا سواره يا خوابيده، و بايد تا ممكن است تكبيره الاحرام را رو به قبله بگويد و بقيه نماز را هم هر قدر كه مي‌تواند رو به قبله انجام دهد، و اگر نمي تواند ركوع و سجود را به طور كامل بجا آورد به اشاره انجام دهد. و چنانچه نماز خواندن براي او به اين اندازه هم ممكن نباشد، بنابراحتياط واجب بايد پس از نيت، تكبيره الاحرام را به قصد مافي الذمه [1] بگويد و به جاي هر ركعت يك "سبحان الله والحمد لله و لا اله الاالله و الله ا كبر" گفته و به دنبال آن دعاي ديگري هم بخواند و سپس با تشهد و سلام نماز را تمام نمايد. و اگر به وظيفه خود به شكل ممكن عمل نمايد نمازش اعاده يا قضا ندارد.

مساله 1205- اگر به جهت ضرورت، بعضي از نماز را به عنوان مثال در حال راه رفتن يا سواره بخواند و در بين نمازضرورت برطرف شود، بايد باقيمانده نماز را برطبق وظيفه فعلي تمام و كامل بجا آورد، و اگر وقت باقي است بنابراحتياط دوباره نماز را به طور كامل بخواند. همچنين اگر بعضي از نماز را كامل انجام داده و در بين آن خوف وضرورت پيدا شده است باقيمانده را برطبق ضرورت بجا آورد.

مساله 1206- اگر انسان به وجود دشمن يا درنده يقين كند و نماز را شكسته يا درحال راه رفتن بجا آورد و بعد معلوم شود اشتباه كرده است، چنانچه وقت نماز باقي است بنابراحتياط نماز را دوباره بخواند، و اگر وقت گذشته قضا ندارد.

مساله 1207- اگر نمازگزار براي دفع حمله حيوان درنده يا دزد نماز را به نيت نماز خوف دو ركعتي يا سواره و يا درحال راه رفتن بجا آورد، چنانچه تا آخر وقت نماز، خوف او باقي باشد نمازش صحيح است، وگرنه بنابراحتياط نماز رادوباره به طور كامل بخواند.

نماز قضا

مساله 1208- كسي كه از روي عمد يا اشتباه و يا ندانستن مساله نماز واجب خود را در وقت آن نخوانده باشد بايدقضاي آن را بجا آورد، همچنين است اگر در تمام وقت نماز خواب و يا مست بوده يا مدتي از دين برگشته و مرتد شده باشد. و چنانچه از روي اختيار خود را بيهوش كرده باشد بنابراحتياط نمازهاي زمان بيهوشي خود را قضا نمايد، بلكه اگر بيهوشي او غير اختياري بوده بنابراحتياط مستحب قضا نمايد.

[1] يعني به قصد آنچه در واقع به عهده اوست .
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 219
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست