responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 197
ايستادن و دو سجده سهو براي ذكرهاي بيجاي ديگر انجام دهد. و بنابراحتياط مستحب موكد در چهار صورت آخر، نماز را نيز دوباره بخواند.

مساله 1057- اگر يكي از شكهاي صحيح براي انسان پيش آيد بنابراحتياط واجب نبايد نماز را بشكند، و اگر پيش ازانجام كاري كه نماز را باطل مي‌كند - مثل روگرداندن از قبله - نماز را از سرگيرد نماز دومش هم باطل است، همچنين است بنابراحتياط واجب در صورتي كه نماز احتياط بر او واجب باشد و پيش از خواندن آن، نماز را از سر بگيرد، ولي در هر دو صورت اگر بعد از انجام كاري كه نماز را باطل مي‌كند دوباره مشغول نماز شود نماز دومش صحيح است .

مساله 1058- اگر يكي از شكهاي صحيح براي انسان پيش آيد چنانكه گفته شد بايد فورا فكر كند، ولي اگر چيزهايي كه به واسطه آنها يقين يا گمان به يك طرف شك پيدا مي‌شود از بين نمي رود، چنانچه كمي بعد هم فكر كند اشكال ندارد، مثلا اگر در سجده شك كند مي‌تواند تا بعد از سجده فكر كردن را تاخير بيندازد.

مساله 1059- اگر پيش از آنكه مشغول تشهد شود يا در ركعتهايي كه تشهد ندارد پيش از ايستادن شك كند كه دوسجده را بجا آورده يا نه، و در همان موقع يكي از شكهايي كه بعد از تمام شدن دو سجده صحيح است برايش پيش آيد نمازش باطل است .

مساله 1060- كسي كه نشسته نماز مي‌خواند اگر شكي كند كه بايد براي آن يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دوركعت نشسته بخواند، بايد يك ركعت نشسته بجا آورد، و نيز اگر شكي كند كه بايد براي آن دو ركعت نماز احتياط ايستاده بخواند بايد به جاي آن دو ركعت نشسته بجا آورد.

نماز احتياط

مساله 1061- كسي كه نماز احتياط بر او واجب شده بايد پس از سلام نماز بلافاصله نيت نماز احتياط كند و تكبيره الاحرام بگويد و پس از آن فقط سوره حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده را بجا آورد، حال اگر يك ركعت نمازاحتياط بر او واجب بوده پس از سجده دوم تشهد را بخواند و سلام دهد، و اگر دو ركعت نماز احتياط بر او واجب بوده بايد پس از سجده دوم يك ركعت ديگر بخواند و پس از تشهد سلام دهد و نماز را تمام كند.

مساله 1062- نماز احتياط سوره و قنوت ندارد و بنابراحتياط واجب هنگام خواندن حمد حتي "بسم الله الرحمن الرحيم" آن را هم آهسته بخواند، و نبايد نيت آن را به زبان جاري نمايد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 197
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست