responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 186
اشتباه به طرف راست يا چپ قبله نماز بخواند و دروقت بفهمد نماز را دوباره بخواند، و اگر پس از وقت بفهمد قضا لازم نيست، و اگر به طرف راست يا چپ قبله نرسيده نماز او صحيح است .

مساله 998- بعيد نيست كه مقصود از هر يك از "پشت به قبله" و "طرف راست" و "طرف چپ" آن، يك چهارم دايره باشد.

مساله 999- اگر از روي عمد همه صورت را به گونه اي به طرف راست يا چپ قبله برگرداند كه بتواند پشت سر راببيند نمازش باطل است، بلكه اگر از روي اشتباه نيز همين كار را بكند بنابراحتياط واجب نماز باطل مي‌شود، ولي اگرسر را كمي بگرداند - از روي عمد باشد يا اشتباه - نمازش باطل نمي شود، مگر اينكه صورت او از حد استقبال خارج شود.

ششم - آنكه از روي عمد كلمه اي را كه در نماز نيست بگويد و از آن قصد معنا كند، اگرچه معنا نداشته باشد يا يك حرف باشد، بلكه اگر از آن معنايي را هم قصد نكند بنابراحتياط واجب بايد نماز را دوباره بخواند، ولي اگر از روي اشتباه بگويد نماز باطل نمي شود.

مساله 1000- سرفه كردن و آروغ زدن و آه كشيدن در نماز اشكال ندارد، ولي گفتن كلماتي مانند: آخ و آه چنانچه ازروي عمد باشد نماز را باطل مي‌كند.

مساله 1001- گفتن هر ذكري در تمام حالات نماز اشكال ندارد. همچنين اگر كلمه اي مانند "الله اكبر" را به قصد ذكربگويد ولي در موقع گفتن آن صدا را بلند كند كه چيزي را به ديگري بفهماند اشكال ندارد، اما اگر آن را به قصد اينكه چيزي را به ديگري بفهماند بگويد - اگرچه قصد ذكر هم داشته باشد - نماز باطل مي‌شود.

مساله 1002- خواندن قرآن در نماز - بجز چهار سوره اي كه سجده واجب دارند[1] - و نيز دعا كردن در نماز اشكال ندارد، ولي احتياط واجب آن است كه دعا را به عربي بگويد.

مساله 1003- اگر كلمه اي از حمد و سوره و ذكرهاي نماز را عمدا يا از روي احتياط چند مرتبه بگويد اشكال ندارد، به شرط آنكه به حد وسواس نرسد.

مساله 1004- نمازگزار در حال نماز نبايد به كسي سلام كند، ولي اگر ديگري به وي سلام كند لازم است بلافاصله پاسخ دهد. و اگر از روي فراموشي يا عمد به اندازه اي جواب را تاخير

[1] سوره هايي كه سجده واجب دارند عبارتند از : (سجده)، (فصلت)، (نجم) و (علق).
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 186
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست