responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 148
دستمال، چاقو و انگشتر - نجس باشد، به شرط آنكه از مردار و حيوان حرام گوشت براي زن و مرد ، و از ابريشم و طلا براي مرد ساخته نشده باشد. و ملاك در كوچكي لباس آن است كه نتوان عورت را با آن پوشاند، ولي همراه داشتن دستمال بزرگ و نجسي كه مي‌توان عورت را با آن پوشانيد در نماز محل اشكال است .

دوم - اگر لباس مادري كه پرستار كودك است، با ادرار پسر بچه نجس شده باشد، به شرط آنكه لباس ديگري نداشته وبنابراحتياط توان به دست آوردن آن را نيز نداشته باشد. ولي در هر شبانه روز بايد يك مرتبه آن را بشويد، و بنابراحتياطواجب آن را براي اولين نماز بعد از نجس شدن آب بكشد. و نيز اگر بيشتر از يك لباس دارد ولي ناچار است كه همه آنهارا بپوشد، چنانچه شبانه روزي يك مرتبه به دستوري كه گفته شد همه آنها را آب بكشد كافي است .

مساله 769- اگر جايي از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود، نماز خواندن با آن جايزنيست، ولي اگر مقداري از بدن يا لباس كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مي‌شود به رطوبت آن نجس شود، نمازخواندن با آن مانعي ندارد.

مساله 770- اگر از زخمي كه داخل دهان و بيني و مانند آن است خوني به بدن يا لباس برسد و به اندازه يك درهم يابيشتر باشد، احتياط واجب آن است كه با آن نماز نخواند. ولي نماز خواندن با خون بواسير اشكال ندارد، اگرچه دانه هايش در داخل باشد.

مساله 771- كسي كه بدنش زخم است اگر در بدن يا لباس خود خوني ببيند و نداند از زخم است يا خون ديگر، بنابراحتياط واجب با آن نماز نخواند، مگر اينكه كمتر از اندازه درهم باشد.

مساله 772- چرك يا دارويي كه معمولا همراه زخم بوده و نجس مي‌باشد حكم جراحت يا دمل را دارد.

مساله 773- اگر چند زخم در بدن باشد، چنانچه طوري نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شود، تا وقتي كه همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد، ولي چنانچه به قدري از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم جدا حساب شود، هر كدام كه خوب شد و اندازه آن بيشتر از درهم بود بايد براي نماز بدن و لباس را از خون آن آب بكشد.

مساله 774- اگر به اندازه سر سوزني از خون حيض يا خون حيوان حرام گوشت يا خون مردار، بلكه بنابراحتياطواجب از خون نفاس يا استحاضه و يا خون انساني ديگر در بدن يا لباس باشد، نماز باطل است، ولي خونهاي ديگرمثل خون بدن خود انسان يا خون حيوان حلال گوشت - اگر چه در چند جاي بدن يا لباس باشد - در صورتي كه مجموع آن كمتر از درهم در لباس يا
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 148
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست