responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 138
نيز از "نماز مستحب به نمازمستحب" جايز نيست . همچنين نمازگزار نمي تواند نيت خود را از "نماز واجب به نماز مستحب" برگرداند، مگر براي رسيدن به نماز جماعت باشد كه تفصيل آن در مساله «1262» بيان خواهد شد.

مساله 716- اگر وقت "نماز ادا" وسعت داشته باشد، نمازگزار مي‌تواند در بين نماز نيت را به "نماز قضا" برگرداند، ولي بايد برگرداندن نيت به نماز قضا ممكن باشد - مثلا اگر مشغول نماز ظهر است در صورتي مي‌تواند نيت را به قضاي صبح برگرداند كه داخل ركعت سوم نشده باشد - بلكه اگر نماز قضايي كه به عهده او مي‌باشد فقط يك نماز است و ياچند نماز از همين روز، بنابراحتياط نيت را به آن برگرداند.

ب - نمازهاي مستحب

نافله هاي شبانه روزي و وقت آنها:

مساله 717- نماز هاي مستحبي بسيار است و به آنها "نافله" مي‌گويند، از ميان نمازهاي مستحبي به خواندن نافله هاي شبانه روز بيشتر سفارش شده است . نمازهاي نافله شبانه روز در غير روز جمعه سي و چهار ركعت، و در روز جمعه سي و هشت ركعت است .

ترتيب نافله هاي شبانه روز به شرح زير است :

الف - "نافله نماز ظهر" هشت ركعت است كه به صورت چهار نماز دو ركعتي پيش از نماز ظهر خوانده مي‌شود، و وقت آن بنابرمشهور از اول ظهر است تا هنگامي كه سايه شاخص [1] دو هفتم آن شود.

ب - "نافله نماز عصر" هشت ركعت است كه به صورت چهار نماز دو ركعتي پيش از نماز عصر خوانده مي‌شود، و وقت آن بنابرمشهور تا هنگامي است كه سايه شاخص به چهار هفتم آن برسد. و اگر بخواهند نافله ظهر و عصر را بعد از دو وقتي كه گفته شد بخوانند، بهتر است نافله ظهر را بعد از نماز ظهر و نافله عصر را بعد از نماز عصر بجا آورده، وبنابراحتياط واجب نيت ادا يا قضا نكنند.

ج - "نافله نماز مغرب" چهار ركعت است كه به صورت دو نماز دو ركعتي بعد از نماز مغرب خوانده مي‌شود، و وقت آن بنابرمشهور پس از نماز مغرب تا وقتي است كه سرخي طرف مغرب كه بعد از غروب آفتاب در آسمان پيدا مي‌شودبكلي ناپديد شود، ولي بعيد نيست كه وقت آن تا آخر وقت نماز مغرب باشد، هرچند احتياط آن است كه در اين صورت بدون نيت ادا يا قضا بجا آورند.

[1] معناي ( شاخص) در مساله (681) بيان شده است .
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 138
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست