responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 137
بنابراحتياط واجب بايد صبر كنند و نماز خود رادر آخر وقت بخوانند، ولي لازم نيست به قدري صبر كنند كه وقت خواندن مستحبات نماز را نداشته باشند.

نمازهايي كه بايد به ترتيب خوانده شود:

مساله 709- انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر، و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند، و اگر عمدا نماز عصر راپيش از نماز ظهر، و نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند باطل است .

مساله 710- اگر به نيت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است، نمي تواندنيت را به نماز عصر برگرداند، بلكه بايد نماز را رها كرده و نماز عصر را بخواند. همچنين است در نماز مغرب و عشا.

مساله 711- اگر در بين نماز عصر يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است و نيت را به نماز ظهر برگرداند و داخل ركن شود و بعد يادش بيايد كه قبلا نماز ظهر را خوانده، نمازش باطل است و بايد نماز عصر را بخواند، ولي اگر پيش ازداخل شدن در ركن يادش بيايد، بايد نيت را به نماز عصر برگرداند و آنچه را به نيت ظهر خوانده باز هم به نيت عصربخواند، و بنابراحتياط نماز عصر را دوباره بخواند.

مساله 712- اگر در بين نماز عصر شك كند كه نماز ظهر را خوانده يا نه، بنابراحتياط واجب نيت را به نماز ظهربرگرداند و بعد نماز عصر را بجا آورد، ولي اگر وقت به قدري كم است كه بعد از تمام شدن نماز، مغرب مي‌شود بايد به نيت نماز عصر نماز را تمام كند و نماز ظهرش قضا ندارد.

مساله 713- اگر در بين نماز عشا پيش از ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده يا نه، بنابراحتياطواجب نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را سه ركعتي تمام كرده سپس نماز عشا را بخواند، ولي چنانچه وقت به قدري كم است كه بعد از تمام شدن نماز نصف شب مي‌شود، بايد به نيت عشا نماز را تمام كند و بعد نماز مغرب رابنابراحتياط بدون نيت ادا يا قضا بجا آورد.

مساله 714- اگر در نماز عشا پس از رسيدن به ركوع ركعت چهارم شك كند كه نماز مغرب را خوانده يا نه، بايد نماز راتمام كند و بعد بنابراحتياط واجب نماز مغرب را بخواند، ولي اگر اين شك در وقت مخصوص نماز عشا باشد، خواندن نماز مغرب لازم نيست .

مساله 715- برگرداندن نيت از "نماز قضا به نماز ادا" و از "نماز مستحب به نماز واجب" و
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 137
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست