responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 112

مساله 579- بنابراحتياط واجب رو به قبله كردن محتضر بر هر مسلمان واجب است، لكن در صورت امكان از خود او و اگر امكان ندارد از ولي او اجازه بگيرند.

مساله 580- مستحب است شهادتين و اقرار به ائمه اطهار (ع) و ساير عقايد حقه را به محتضر طوري تلقين كنند كه بفهمد، و تا وقت مرگ تكرار نمايند.

مساله 581- مستحب است كسي را كه سخت جان مي‌دهد - چنانچه ناراحت نمي شود - به جايي كه نماز مي‌خوانده ببرند، همچنين مستحب است براي راحت شدن محتضر سوره هاي مباركه : "يس"، "الصافات"، "احزاب" و نيز: "آيه الكرسي" و "آيه 5 4 از سوره اعراف" و "سه آيه آخر سوره بقرة" بلكه هرچه از قرآن ممكن باشد بر بالين او بخوانند.

مساله 582- مستحب است اين دعاها را طوري به محتضر تلقين كنند كه بفهمد: "اللهم اغفر لي الكثير من معاصيك و اقبل مني اليسير من طاعتك، يا من يقبل اليسير و يعفو عن الكثير، اقبل مني اليسيرو اعف عني الكثير، انك انت العفو الغفور، اللهم ارحمني فانك رحيم".

مساله 583- تنها گذاشتن محتضر و گذاشتن چيز سنگين روي شكم او و بودن جنب و حائض نزد او و همچنين حرف زدن زياد و گريه كردن و تنها گذاشتن زنها نزد او مكروه است .

ب - احكام و آداب ميت :

مساله 584- بعد از مرگ مستحب است دهان، چشمها و چانه ميت را ببندند، دستها و پاهاي او را دراز كنند و پارچه اي را روي او بيندازند، و اگر شب هنگام مرده است در جايي كه او را گذاشته اند چراغ روشن كنند، و براي تشييع جنازه او مومنان را خبر كنند و در دفن او شتاب نمايند، ولي اگر يقين به مردن او ندارند بايد صبر كنند تا معلوم شود.

مساله 585- مستحب است انسان در مرگ خويشان خصوصا در مرگ فرزند صبر كند، و هر وقت ميت را ياد مي‌كند"انا لله و انا اليه راجعون" بگويد، و براي ميت قرآن بخواند و سر قبر پدر و مادر از خداوند حاجت بخواهد.

مساله 586- جايز نيست انسان در مرگ كسي صورت و بدن خود را بخراشد و به خود لطمه بزند و يا در مرگ فرزند وزوجه خود يقه پاره كند، ولي پاره كردن آن در مرگ پدر و برادر بلكه ساير خويشان مانعي ندارد.

مساله 587- اگر مرد در مرگ زن و يا فرزند يقه يا لباس خود را پاره كند، يا اگر زن در عزاي
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 112
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست