responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 109

مساله 559- اگر احتمال دهد كه در پيشاني و كف يا پشت دستها مانعي هست، چنانچه احتمال او در نظر مردم بجاباشد بايد جستجو نمايد تا يقين يا اطمينان پيدا كند كه مانعي نيست .

مساله 560- اگر پيشاني و پشت دستها مو داشته باشد اشكال ندارد، ولي اگر موي سر روي پيشاني آمده باشد بايد آن را كنار بزند.

مساله 561- اگر در پيشاني يا كف و يا پشت دستها زخم باشد و روي آن را پانسمان كرده است به طوري كه نمي تواندباز نمايد، بايد با همان حال تيمم كند و نماز او پس از بهبودي قضا ندارد.

مساله 562- كسي كه وظيفه اش تيمم است چنانچه نتواند تيمم كند، بايد از كسي بخواهد تا او را تيمم دهد، و كسي كه مي‌خواهد ديگري را تيمم دهد در صورت امكان بايد دستهاي آن شخص را به زمين بزند، و اگر امكان نداشت دستهاي او را روي زمين بگذارد و او را تيمم دهد، ولي اگر هيچ كدام امكان نداشت بايد دستهاي خود را به زمين بزند وبه پيشاني و دستهاي او بكشد، و در هر حال خود آن شخص بايد قصد و نيت تيمم را بنمايد.

مساله 563- اگر در بين تيمم شك كند كه قسمتي از آن را فراموش كرده يا نه، بايد آن قسمت را با آنچه بعد از آن است بجا آورد، و چنانچه بعد از بجا آوردن هر جزء شك كند كه درست انجام داده يا نه، بنابراحتياط دوباره آن را بجا آورد.

مساله 564- اگر بعد از مسح دست چپ شك كند كه درست تيمم كرده يا نه، تيمم او صحيح است، مگر اينكه شك اودر مسح دست چپ باشد و فاصله هم نشده باشد كه در اين صورت آن را بجا آورد.

مساله 565- كسي كه وظيفه اش تيمم است بنابراحتياط نبايد پيش از وقت تيمم كند، ولي اگر براي كار واجب يامستحب ديگر تيمم كند، چنانچه پس از داخل شدن وقت عذر او باقي باشد و از پيدا كردن آب مايوس باشد مي‌تواندبا همان تيمم نماز بخواند. و چنانچه بداند در وقت نماز تيمم براي او ممكن نيست بايد قبل از وقت تيمم كند.

مساله 566- كسي كه وظيفه اش تيمم است اگر بداند تا آخر وقت عذر او باقي مي‌ماند، در وسعت وقت مي‌تواند باتيمم نماز بخواند، ولي اگر بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف مي‌شود بنابراحتياط واجب بايد صبر كند و با وضو ياغسل نماز بخواند، يا در تنگي وقت با تيمم نماز را بجا آورد، همچنين اگر اميد دارد عذر او برطرف شود بنابراحتياطواجب صبر كند.

مساله 567- اگر در اول وقت نماز داراي عذري بوده و اميدي هم به برطرف شدن آن نداشته
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 109
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست