responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 108
وظيفه اش وضو يا غسل بجا آورد ونماز بخواند، اگر به قصد بودن بر طهارت وضو يا غسل را انجام داده باشد نماز او صحيح است، ولي اگر به نيت همان نماز انجام داده باشد خالي از اشكال نيست، هرچند صحت آن نيز خالي از وجه نيست .

مساله 551- اگر انسان به قدري وقت دارد كه مي‌تواند وضو بگيرد يا غسل كند و نماز را بدون كارهاي مستحبي آن بخواند، بايد غسل كند يا وضو بگيرد و نماز را بدون كارهاي مستحبي آن بجا آورد، بلكه اگر به اندازه سوره هم وقت ندارد بايد غسل كند يا وضو بگيرد و نماز را بدون سوره بخواند.

مساله 552- كسي كه خيال مي‌كرد براي وضو يا غسل وقت ندارد و با تيمم نمازش را بجا آورد و بعد فهميد وقت داشته است، بنابراحتياط پس از وضو يا غسل نمازش را دوباره بخواند.

احكام تيمم :

مساله 553- در تيمم هنگام نيت بايد معين كند كه تيمم او بدل از غسل است يا بدل از وضو، و اگر بدل از غسل باشدبايد آن غسل را معين نمايد، و چنانچه به طور اشتباه نيت كند يا در تيمم بدل از غسل آن غسل را معين نكند، تيمم اوباطل است .

مساله 554- اگر مختصري از پيشاني و پشت دستها را مسح نكند تيمم او باطل است، چه از روي عمد باشد يافراموشي و يا به واسطه ندانستن مساله، ولي دقت زياد لازم نيست و همين قدر كه بگويند تمام پيشاني و پشت دستهامسح شده كافي است .

مساله 555- براي آنكه يقين كند تمام پشت دست را مسح كرده بايد مقداري بالاتر از مچ را هم مسح نمايد، ولي مسح بين انگشتان لازم نيست .

مساله 556- بنابراحتياط واجب پيشاني و پشت دستها را از بالا به پايين مسح نمايد، و نيز كارهاي آن را پشت سر هم بجا آورد، و اگر بين آنها به قدري فاصله دهد كه نگويند تيمم مي‌كند باطل است .

مساله 557- در تيمم بنابراحتياط واجب بايد پيشاني و كف دستها و نيز پشت دستها پاك باشد، و چنانچه كف دست نجس باشد و نتواند آن را آب بكشد بايد با همان كف دست نجس تيمم كند، و بنابراحتياط واجب با پشت دست هم - اگر پاك است - دوباره تيمم نمايد.

مساله 558- كسي كه تيمم مي‌كند بايد انگشتر را از دست بيرون آورد، همچنين اگر در پيشاني يا كف و يا در پشت دستها مانعي باشد بايد آن را برطرف نمايد.
اسم الکتاب : رساله توضيح المسائل المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 108
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست