responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 364
فيض و رقم زننده مقدرات جهانند. و اين نكته اي است گرانبها و ارزشمند.

روايت ابي الجارود

مشابه مرفوعه ربعي و خبر صحيفه سجاديه، روايت ابي الجارود است كه مي‌گويد: از امام محمد باقر(ع) شنيدم كه مي‌فرمود: "هيچ يك از ما اهل بيت نيست كه ناروايي را دفع و مردم را به سوي حق بخواند مگر اينكه مصائب و بلاها او را به زانو درمي آورد تا اينكه گروهي كه جنگ بدر را شاهد بودند قيام كنند، گروهي كه كشتگانشان دفن، و مجروحهايشان مداوا نمي شود. گفتم : امام باقر(ع) [ از اين گروه ] چه كساني را اراده فرموده ؟ گفت : فرشتگان را."[1]

و نظير اين روايت روايت ديگري است كه شايد هر دو يك روايت باشند و اين يك قطعه اي از آن روايت باشد كه بايد به محل آن (مستدرك الوسائل) مراجعه نمود.

پاسخ استدلال به اين روايت نيز از مطالبي كه در روايتهاي گذشته گفته شد مشخص گرديد. اما به طور كلي درباره اين روايتها و روايتهاي ديگر مشابه آن گذشته از ضعف سند آنها كه مانع از توان ايستادگي آنها در مقابل ادله قطعي جهاد و امر به معروف و نهي از منكر و اقامه احكام اسلام و دفاع از حوزه مسلمانان و شؤون آنان است بايد گفت :

برخي از آنها از جعليات و تحريفات ايادي حكام جور و جيره خواران آنان است كه هنگامي كه با قيام برخي از فرزندان علي (ع) و روي آوردن مردم به آنان مواجه مي‌شده اند، بدين وسيله مي‌خواستند اميد آنان را قطع نموده و آنان را از ميدان سياست دور نگه دارند، السياسة ما السياسة ؟ و ما ادراك ماالسياسة ؟

و برخي از آنها درباره كساني است كه پرچمهاي گمراهي برافراشته و مردم را به اطاعت از خويش فرا مي‌خواندند; و برخي از آنها ناظر به شخص معين و يا شرايط معيني است، شرايطي كه زمينه هاي قيام و مقدمات آن فراهم نيست ; و برخي از آنها در شرايط تقيه از حكام جور بيان شده است ; و برخي از آنها در مقام بيان حكم شرعي نيست، بلكه فقط متضمن بيان اخبار غيبي است . و وجوه ديگري از اين قبيل كه پيش از اين گذشت، يا در روايتهاي آينده خواهد آمد.

[1] ابي الجارود قال : سمعت اباجعفر(ع) يقول : ليس منا اهل البيت احد يدفع ضيما و لا يدعو الي حق الاصرعته البلية حتي تقوم عصابة شهدت بدرا لايواري قتيلها و لا يداوي جريحها قلت : من عني ابوجعفر(ع) قال : الملائكة . (مستدرك الوسائل ‌248/2، باب 12 از ابواب جهاد عدو، حديث 6)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 364
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست