responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 345
بي نياز نمي سازند، در كار عجله مكن كه همانا خداوند براي عجله بندگان عجله نخواهد كرد، و از تقدير خدا سبقت مگير كه گرفتاريها تو را ناتوان كرده و از پاي در خواهد آورد."

راوي گويد: در اينجا زيد غضبناك شد و گفت :

هرگز از ما خانواده، امام كسي نيست كه در خانه بنشيند و پرده فرو افكند و دست از جهاد بكشد، ولكن از ما امام كسي است كه حوزه خود را حراست كرده و در راه خدا با نهايت توانايي جهاد كند و از مردم خويش دفاع و از حريم امت پاسداري كند.

امام باقر(ع) فرمود: "اي برادر، آيا آنچه نسبت به نقش نفس خويش روا مي‌داري مي‌تواني شاهدي از كتاب خدا يا حجتي از رسول خدا6 يا مثل و نمونه اي براي آن بياوري ؟ همانا خداوند عزوجل حلال را حلال و حرام را حرام و واجب را واجب گردانيد و مثالها زد و سنتها نهاد و هرگز براي امام قائم به امر خويش نسبت به فريضه اي كه بايد بر اساس آن اطاعت شود شك و شبهه اي نگذاشت تا در مورد كاري پيش از رسيدن موعدش از خدا سبقت گيرد يا براي دسترسي به آن قبل از رسيدنش تلاش كند.

و حال آنكه خداوند سبحان در ارتباط با صيد فرمود: (در حال احرام، صيد را مكشيد).[1] آيا قتل صيد مهمتر است يا قتل انساني كه خداوند جان او را محترم شمرده ؟ و نيز خداوند براي هر چيز محل و زماني قرار داد و فرمود: (هنگامي كه از احرام خارج شديد صيد كنيد).[2] و نيز فرمود: (شعائر خدا و ماههاي حرام را حلال مشمريد).[3] پس خداوند ماهها را تعدادي معلوم قرار داد و چهار ماه از آنها را حرام شمرد و فرمود: (در زمين چهار ماه به رفت و آمد بپردازيد، وليكن بدانيد كه خدا را به عجز نتوانيد آورد).[4] آنگاه فرمود: (پس هنگامي كه ماههاي حرام تمام شد مشركين را هر جا يافتيد بكشيد).[5] پس براي قتال مشركان نيز زمان معيني قرار داد.

و نيز فرمود: (پيمان ازدواج نبنديد تا اينكه مهلت نوشته به پايان برسد)[6] پس خداوند براي هر چيز سرآمد و براي هر سرآمد كتابي قرار داد.

از اين رو اگر تو دليل روشني از جانب خدا و يقين نسبت به كارت داري و كارت

[1] (لاتقتلوا الصيد و انتم حرم) مائده (5): 95.
[2] (و اذا حللتم فاصطادوا) مائده (5): 2.
[3] (لا تحلوا شعائر الله و لا الشهر الحرام) مائده (5):2.
[4] (فسيحوا في الارض اربعة اشهر و اعلموا انكم غير معجزي الله) توبه (9): 2.
[5] (فاذا انسلخ الاشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم) توبه (9): 5.
[6] (و لا تعزموا عقدة النكاح حتي يبلغ الكتاب اجله) بقره (2): 235.
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 345
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست