اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 295
و اما اينكه حضرت فرمود: "مردم مجبور از حكومت اند، نيكوكار باشد يا بدكار"،
آن حضرت نمي خواهد به حكومت افراد فاجر و بدكار مشروعيت ببخشد، بلكه
درصدد است اين نكته را بفهماند كه حكومت ولو حكومت فاجر باشد بر هرج و
مرج عقلا مقدم است، و روايتهاي ذيل نيز مؤيد همين معناست :
در شرح نهج البلاغه ابن ميثم بحراني از پيامبراكرم 6 روايت شده كه فرمود:
"امام ستمگر از فتنه بهتر است ." [1]
و باز از آن حضرت 6 روايت شده كه فرمود:
"خداوند اين دين را ياري خواهد كرد به وسيله گروهي كه در قيامت اعمال
پسنديده و نيكي براي آنان نيست ." [2]
(در روايتي ديگر آمده : ولو به وسيله فردي فاسق).
از اميرالمؤمنين (ع) روايت شده كه فرمود:
"والي ستمگر كينه توز بهتر از هرج و مرج و فتنه اي است كه مداوم باشد." [3]
و در بحار از آن حضرت روايت شده كه فرمود:
"شير درنده بهتر از سلطان ستمگر، و سلطان ستمگر بهتر از فتنه اي است كه
مداوم باشد." [4]
و اينكه فرمود: "مؤمن در حكومت او وظايف خود را انجام ميدهد و كافر از
دنياي خود بهره ميبرد" شايد "لف و نشر مرتب" باشد [بدين معني كه در حكومت
والي نيكوكار مؤمن وظايف خود را انجام ميدهد، و در حكومت والي فاجر و بدكار
كافر به بهره هاي دنيايي خود ميرسد.]
و محتمل است كه همه به حكومت فاجر باز گردد و يا به مطلق حكومت [در
مقابل هرج و مرج و فتنه ] و يا اينكه مؤمن در حكومت فاجر مسؤوليت ميپذيرد و
بدين وسيله عدالت را در ميان مردم عملي ميسازد، چنانكه علي بن يقطين در
حكومت هارون الرشيد اين گونه بود.
و اينكه فرمود: "نيكوكار آسايش يابد" يعني به خاطر توجه به اموري كه ذكر شد
و يا با فرا رسيدن مرگ و از دار دنيا رفتنش .
[1] الامام الجائر خبر من الفتنة . (شرح نهج البلاغه ابن ميثم 103/2)
[2] ان الله ليؤيد هذا الدين بقوم لا خلاق لهم في الاخرة و روي بالرجل الفاسق . (شرح نهج البلاغه ابن ميثم 103/2)
[3] وال ظلوم غشوم، خير من فتنة تدوم . (غرر و درر 236/6، حديث 10109)
[4] اسد حطوم خير من سلطان ظلوم، و سلطان ظلوم خير من فتن تدوم (بحارالانوار 359/72)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 295