اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 250
است نسبت به كساني كه در مقابل معصومين (ع) مقام قضاوت را اشغال
نموده اند." [1]
البته كلام صاحب مرآة العقول (علامه مجلسي) بر اين اساس استوار است كه
مقصود از وصي و امام در روايت منحصر به امام معصوم باشد. كه در اين صورت
ناچاريم روايت را به قضاوت بالاصاله و يا به حصر اضافي حمل كنيم ; زيرا در هر
صورت امكان ندارد در عصر غيبت اگر چه هزاران سال هم طول بكشد، ما ملتزم به
تعطيل بودن قضاوت شرعي گرديم .
و اما آنچه ايشان فرموده اند كه : ائمه (ع) به اطراف و اكناف قاضي اعزام
ميفرموده اند، اثبات آن براي غير پيامبراكرم 6 و اميرالمؤمنين (ع) طبق گواهي
تاريخ مشكل است . بلي ائمه معصومين (ع) وكلا و نمايندگاني در شهرهاي مختلف
داشته اند كه درباره مسائل و حقوق شرعي، شيعيان به آنان مراجعه ميكرده اند، اما
اينكه قاضي به اطراف اعزام دارند، چنين مطلبي به اثبات نرسيده است . مگر اينكه
ايشان با اين بيان بخواهند بفرمايند كه در عصر غيبت، به صورت عموم براي فقها
منصب قضاوت قرار داده شده است، چه بسا از "مقبوله عمر بن حنظله" و "مشهوره
ابي خديجه" نيز چنين معنايي استفاده ميشود.
پرداخت ديه از بيت المال در صورت وقوع خطا در قضاوت
3 - اصبغ بن نباته روايت ميكند كه اميرالمؤمنين (ع) فرمود:
"در مواردي كه قاضي خود نسبت به قتل يا قطع دست كسي خطا كرد و به اشتباه
حكم نمود، بايد ديه آن از بيت المال مسلمانان پرداخت شود." [2]
نظير اين روايت روايت ديگري به نقل از ابي مريم از امام محمدباقر(ع) است كه
در باب هفتم ابواب دعوي القتل از كتاب قصاص وسائل الشيعه درج گرديده است .
از اين گونه روايات نيز استفاده ميشود كه قضاوت و حكومت و بيت المال از
مسائلي است كه در اسلام تشريع شده [ و همه مربوط به هم بوده و زير نظر امام
است، و اين لازمه طبيعي يك تشكيلات وسيع و گسترده تر است ].
زنداني شدن افراد فاسد و كلاهبردار توسط امام
4 - برقي از پدرش از اميرالمؤمنين (ع) روايت ميكند كه فرمود:
"بر امام واجب است كه علماي فاسق و پزشكان جاهل و غير متخصص و
دلالهاي كلاهبردار مفلس را زنداني كند، سپس آن حضرت اضافه فرمود: اگر امام
بعد از اجراي حد آنها را حبس كند ظلم است ." [3]
[1] مرآة العقول، 4 / 231، چاپ قديم، اول كتاب القضاء.
[2] اصبغ بن نباته قال : قضي اميرالمؤمنين (ع) ان ما اخطأت القضاة في دم او قطع فهو علي بيت مال المسلمين (وسائل 18 / 165، باب 10 از ابواب آداب القاضي، حديث 1)
[3] البرقي عن ابيه عن علي (ع) قال : يجب علي الامام ان يحبس الفساق من العلماء والجهال من الاطباء و المفاليس من الاكرياء، قال : و قال (ع): حبس الامام بعد الحد ظلم . (وسائل 18 / 221، باب 32 از ابواب كيفية الحكم، حديث 3)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 250