responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 246

مرحوم صدوق مي‌فرمايد: در روايت ديگري چنين آمده است :

"اگر زوج ولي ندارد، حاكم آن زن را طلاق مي‌دهد."

در روايت ديگري نيز وارد شده كه : "اگر زوج ولي ندارد، سلطان زن او را طلاق مي‌دهد."[1]

7 - در باب "لعان" [2] محمد بن مسلم از امام محمد باقر(ع) روايت مي‌كند كه از آن حضرت سؤال نمودم هنگامي كه بين زن و شوهر لعان انجام مي‌گيرد چه بكند؟ حضرت فرمود:

"امام پشت به قبله مي‌نشيند و آن دو روبروي امام رو به قبله قرار مي‌گيرند و..." [3]

در صحيحه بزنطي از امام رضا(ع) نيز همين مضمون آمده است .

8 - بريد كناسي از امام محمد باقر(ع) در ارتباط با "ظهار"[4] روايتي را نقل مي‌كند كه در قسمتي از آن آمده است :

"... پس اگر شوهر قدرت بر آزاد كردن بنده دارد، بر امام است كه او را مجبور كند بنده اي را آزاد نمايد و يا صدقه بدهد، چه قبل از آميزش با همسرش و چه بعد از آن ."[5]

[1] وسائل 15 / 390، باب 123 از ابواب اقسام طلاق، حديثهاي 2 و 5.
[2] لعان در شرايطي است كه شوهر نسبت زنا و فساد اخلاق به همسر خود مي‌دهد و همسر آن را انكار مي‌كند. هر دو به حضور حاكم مي‌آيند و هر يك چهار مرتبه به وحدانيت خدا قسم مي‌خورند و خدا را به شهادت مي‌گيرند كه راست مي‌گويند و در دفعه پنجم بر خود لعن مي‌نمايند اگر دروغگو باشند. و سپس حاكم حكم به جدايي آنها از يكديگر مي‌دهد. (مقرر)
[3] صحيحة محمد بن مسلم قال : سألت اباجعفر(ع) عن الملاعن و الملاعنة كيف يصنعان ؟ قال : يجلس الامام مستدبر القبلة يقيمهما بين يديه مستقبل القبلة بحذائه . الحديث . و نحوها صحيحة البزنطي عن الرضا(ع). (وسائل 15 / 587، باب 1 از ابواب كتاب اللعان، حديثهاي 4 و 2)
[4] اگر همسر ارتباط و هم بستر شدن با زوجه خود را باگفتن جمله "انت علي كظهر امي" (تو بر من مثل پشت مادرم هستي) بر اساس شرايطي كه در كتب فقهي ذكر شده است تحريم نمود، اصطلاحا "ظهار" گفته مي‌شود و تا قبل از پرداخن كفاره (آزاد كردن يك بنده يا شصت روز روزه و يا سير كردن شصت نفر گرسنه) هم بستر شدن با همسرش بر او حرام است . (مقرر)
[5] خبر بريد الكناسي عن ابي جعفر(ع) في الظهار، و فيه : "فان كان يقدر علي ان يعتق فان علي الامام ان يجبره علي العتق او الصدقة من قبل ان يمسها و من بعدما يمسها". (وسائل 15 / 533، باب 17 از كتاب ظهار، حديث 1).
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 246
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست