اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 216
از طرف ديگر فريضه حج اگر چه يك عمل عبادي است اما فوايد سياسي،
اجتماعي بسياري - چنانچه پيش از اين گفته شد - براي آن در نظر گرفته شده كه
ملازم با تشكيل و تجمع و انسجام مسلمانان بوده است .
بديهي است فرمانده واحد (اميرالحاج) همواره حافظ اين تشكل و انسجام
است و شايسته نيست كسي از اين تشكل و هماهنگي تخلف نمايد، و ائمه
معصومين (ع) نيز در اين باره با حكام جور به خاطر حفظ مصالح مسلمانان معامله
حكام حق را مينموده اند، و نيز خراج و خمس و زكاتهايي را كه به آنها پرداخت
ميشد مورد تنفيذ قرار داده، و گرفتن جايزه از آنان را مجاز ميشمردند.
البته اين معني تعارضي با وجوب قيام در مقابل سلاطين و حكام جور در
صورتي كه توان و نيرو و ياور باشد ندارد; و ما پس از اين در رابطه با وجوب اقامه
دولت عادله مشروحا بحث خواهيم كرد; اما در صورت نبودن قدرت، رعايت
مصالح عمومي نظام واجب است و هرج و مرج جايز نيست، كه هر يك از اين
مسائل در جاي خود به تفصيل مورد بحث قرار گرفته است .
7 - در صحيحه محمد بن مسلم از يكي از آن دو (امام محمد باقر و امام
صادق (ع) نقل شده كه فرمود: "امام سزاوار نيست نماز ظهر روز ترويه [ روز هشتم
ماه ذيحجه ] را اقامه كند مگر در مني، و تا صبح روز بعد بايد در آنجا بماند."[1]
روايات ديگري نيز در اين باره به همين مضمون وارد شده است .
8 - در صحيحه حلبي از امام جعفر صادق (ع) روايت شده كه آن حضرت فرمود:
"امام بايد نماز ظهر روز كوچ (روز سيزدهم ذيحجه)را در مكه اقامه كند."[2]
[1] في صحيحة محمد بن مسلم عن احدهما(ع) قال : لاينبغي للامام ان يصلي الظهر يوم التروية الابمني و يبيت بها الي طلوع الشمس . (وسائل 10 / 5، باب 4 از ابواب الاحرام، حديث 1)
[2] عن ابي عبدالله (ع) قال : يصلي الامام الظهر يوم النفر بمكة . (وسائل 10 / 227، باب 12 از ابواب العود الي مني، حديث 1)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 216