responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 194
خطبه قرار داده شده ؟ بايد گفت : بدان جهت كه نماز جمعه محل حضور همه مردم است، خداوند خواسته است امير و حاكم وسيله و راهي داشته باشد كه توسط آن مردم را موعظه كرده و به اطاعت خداوند تشويق و از نافرماني وي بترساند و آنان را بدانچه مصلحت دين و دنيايشان در آن است واقف كند و آنان را در جريان مشكلاتي كه به آنان روي آورده از شهرها و كشورها و سياستهايي كه منفعت يا ضرري براي آنان در بر دارد قرار دهد."[1]

پس كسي كه متصدي نماز جمعه مي‌شود بايد رهبر و فرمانده جامعه باشد. از طرف ديگر حضور در نماز جمعه بر زنان و پيرمردان و افراد از كار افتاده و زمين گير و افرادي مشابه اينها واجب نيست، بلكه وجوب شركت در نماز جمعه متوجه جوانان و كساني است كه تمكن از شركت در نماز را دارند; و گويا غرض از وضع اين شرايط بدان جهت بوده كه شركت كنندگان به گونه اي باشند كه از همانجا بتوانند به صف رزمندگان جبهه و يا به صفوف پاسداران مرزهاي اسلام بپيوندند.

و اين گونه است كه ملاحظه مي‌فرماييد اقامه نماز جمعه از شؤون سياسي حكومت بلكه سنگ بناي تشكيل آن است و جهات سياسي، اجتماعي و حتي جهات نظامي در آن جايگاه ويژه اي را داراست .

در روايتي عبدالرحمن بن سيابة از امام جعفر صادق (ع) نقل نموده كه فرمود:

"بر امام لازم است افرادي را كه براي پرداخت ديون خود زنداني شده اند در روز جمعه براي شركت در نماز جمعه و در روز عيد براي شركت در نماز عيد از زندان خارج كند و مأمورين را نيز همراه آنان بفرستد، پس هنگامي كه نماز جمعه و عيد به پايان رسيد آنان را به زندان بازگرداند."[2]

[1] في خبر الفضل بن شاذان عن الرضا(ع): فان قيل : فلم جعلت الخطبة ؟ قيل : لان الجمعة مشهد عام فاراد ان يكون للامير سبب الي موعظتهم و ترغيبهم في الطاعة و ترهيبهم من المعصية و توقيفهم علي ما اراد من مصلحة دينهم و دنياهم، و يخبرهم بماورد عليهم من الافاق (الافات) من الاهوال التي لهم فيها المضرة و المنفعة . (وسائل الشيعه، 5 / 39، باب 25 از ابواب نماز جمعه، حديث 6) همان گونه كه ملاحظه شد در متن وسائل كلمه "آفاق" كه به معني اخبار شهرها و كشورها است آمده، اما در علل الشرايع به جاي آن كلمه "آفات" است كه با كلمه "اهوال" ذكر شده در روايت مناسب تر است، در اين صورت معني جمله اين مي‌شود كه امام جمعه بايد آفت هاي جامعه اسلامي را براي مردم بازگو كند، امام جمعه بايد مسائل را براي مردم بگويد تا مردم بفهمند در دنيا چه خبر است، آمريكا چه مي‌كند، شوروي چه توطئه هايي در سر مي‌پروراند و اسرائيل چه مشكلاتي را براي جامعه ايجاد كرده است، تا كلاه سرشان نرود و براي مقابله با دشمنان هوشياري و آمادگي بيشتري پيدا كنند. (از افاضات معظم له در درس)
[2] في رواية عبدالرحمن بن سيابة عن ابي عبدالله (ع) قال : ان علي الامام ان يخرج المحبسين في الدين يوم الجمعة، و يوم العيد الي العيد، و يرسل معهم، فاذا قضوا الصلاة و العيد ردهم الي السجن . (وسائل الشيعه، 5 / 36، باب 21 از ابواب صلاة الجمعة، حديث 1)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 194
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست