responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 168

برخي از بزرگان [صاحب تفسير مجمع البيان ] در پاسخ به سؤال فوق سه احتمال را متذكر شده اند:

1 - مراد از "دعا" همين ندا و صدا زدنهاي معمولي است و آيه مي‌خواهد بفرمايد: صدا زدنهاي پيامبراكرم 6 را آن گونه كه خودتان يكديگر را صدا مي‌زنيد سبك مپنداريد، و در برخوردها مثلا صدا نزنيد "يا محمد" بلكه بگوييد "يا رسول الله" و جملاتي محترمانه نظير آن .

2 - مراد از "دعا" التماس و درخواست از درگاه خداوند است و مراد آيه اين است كه دعاهاي پيامبر6 را همانند دعاهاي خودتان قلمداد نكنيد.آيه شريفه به مسلمانان هشدار مي‌دهد مبادا كاري كنند كه غضب آن حضرت را عليه خود برانگيزند و آن حضرت به آنان نفرين كند، كه دعا و نفرينهاي آن حضرت بدون شك مستجاب خواهد شد.

3 - مراد از "دعا" دعوت پيامبراكرم 6 براي شركت در مسائل سياسي، اجتماعي مسلمانان است و آيه درصدد است وجوب اطاعت از دعوت آن حضرت را در مسائلي نظير جهاد و ساير امور اجتماعي بيان دارد و بفرمايد: دعوت آن حضرت همانند دعوت برخي از شما برخي ديگر را نيست ; زيرا سرپيچي از دستور وي سرپيچي از دستور خداوند تبارك و تعالي است و اوست كه اطاعت پيامبر6 را بر ما واجب و لازم نموده است .

آنچه به نظر ما با توجه به سياق [1] آيات صحيح تر مي‌رسد همين احتمال سوم است، و مؤيد همين معناست اين قسمت آيه كه مي‌فرمايد: "همانا خداوند به حال كساني كه (براي سرپيچي) به يكديگر پناه برده و رخ پنهان مي‌دارند آگاه است ."

پس آيه شريفه به صراحت دلالت دارد بر اين كه در امور سياسي، اجتماعي جامعه كه نياز به تعاون و اجتماع و همياري است، رخ پنهان نمودن و ترك كردن صحنه بدون اذن و اجازه از رهبر جايز نيست .[2]

[1] "سياق" از ماده "سوق" به معني سير طبيعي و اسلوب ظاهري يك كلام است كه معمولا در فارسي از آن به روند تعبير مي‌شود. (مقرر)
[2] از آيات فوق اين معني نيز به خوبي استفاده مي‌شود كه در امور اجتماعي يعني اموري كه مردم بايد با پيامبر6 مجتمع باشند ضروري است كه نظم و فرماندهي در كار باشد، و مؤمنان موظف اند در صورتي كه نمي توانند در آن كار حضور به هم رسانند از آن حضرت اجازه بگيرند، از طرف ديگر موظف شدن مؤمنان به اجازه گرفتن از پيامبراكرم 6 دليل بر ولايت حكومتي آن حضرت است وگرنه صرف پيامبري و ابلاغ رسالت اجازه گرفتن نمي خواهد; و باز نتيجه مخالفت با همين دستورات حكومتي است كه خداوند سبحان در آخر آيه به آنان در صورت مخالفت، گرفتار شدن در فتنه و عذاب دردناك را بشارت مي‌دهد. (از افاضات معظم له در درس)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 168
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست