responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 152
چه مطلبي را مي‌خواسته اند مكتوب فرمايند.

علامه بحاث و يگانه زمانه خويش مرحوم آيت الله سيدحامد حسين هندي (ره) دو جلد قطور از يك دوره كتاب گرانقدر خويش را كه به عبقات الانوار نامگذاري نموده است به نقل حديث ثقلين و طرق نقل آن از كتابهاي سنت اختصاص داده، كه بجاست براي تحقيق بيشتر در رابطه با اين حديث به آن مراجعه شود.[1]

ديگر روايات ضرورت تمسك به عترت طاهرين (ع)

پس براساس فرموده پيامبراكرم 6 بر امت مسلمان لازم است كه به عترت پاك پيامبراكرم 6 تمسك جسته و گفتار و كردار آنان را پيشواي خود قرار دهند; و من هرگز گمان نمي كنم هيچ يك از علما ائمه مذاهب اربعه را مقدم داشته و آنان را بر عتررت پاك پيامبران 6، ائمه معصومين (ع) كه كشتي هاي نجات و درهاي نزول رحمت الهي و پرچمهاي هدايت وي هستند ترجيح دهند. با اينكه در شأن آنان علاوه بر حديث ثقلين احاديث و روايات ديگري نظير روايات ذيل به دست ما رسيده است :

الدر المنثور در شأن قرآن و عترت از پيامبراكرم 6 روايت نموده كه آن حضرت فرمود:

"هرگز از آن دو (قرآن و عترت) پيشي نگيريد كه هلاك مي‌شويد، و به آنان نياموزيد كه آنان از شما داناترند."[2]

مستدرك حاكم نيشابوري به سند خويش از ابن عباس روايت نموده است كه پيامبرخدا فرمود:

"ستارگان، مردم زمين را [هنگام مسافرت در دريا] از غرق شدن ايمني مي‌بخشند، و اهل بيت من عامل ايمني امت من از اختلاف و تفرقه اند و در صورتي كه قبيله اي از عرب با آنان به مخالفت برخيزد دچار تفرقه گردد، آنگاه از حزب ابليس مي‌شود." [3]

[1] كتاب "عبقات الانوار في مناقب الائمة الاطهار" يك دوره كامل در اثبات امامت ائمه (ع) است كه توسط عالم بزرگوار سيدميرحامد حسين بن محمدقلي خان نيشابوري كنتوري (متوفاي 1306) در رد باب هفتم كتاب التحفة الاثني عشريه نگارش يافته است . اين كتاب در دو بخش عمده تنظيم شده است . بخش اول آن به اثبات دلالت آياتي از قرآن كريم كه به آنها براي اثبات امامت ائمه (ع) استناد شده پرداخته شده كه متأسفانه هنوز به چاپ نرسيده است و در كتابخانه مصنف در لكنهو هند نسخه خطي آن موجود است . بخش دوم آن در اثبات دلالت دوازده حديث مربوط به امامت ائمه معصومين (ع) است كه در دوازده جزء - هر حديث در يك جزء - تأليف يافته كه جزء دوازدهم آن در رابطه با حديث ثقلين و طرق نقل آن است كه در دو جلد ضخيم گردآوري شده و همان دو جلد به سال 1381 در ايران در شش جلد به چاپ رسيده است . (نقل به تلخيص از الذريعه آغابزرگ تهراني، ‌214/15) مقرر.
[2] فلا تقدموهما لتهلكوا و لا تعلموهما; فانهما اعلم منكم . (الدر المنثور، ‌60/2). شايد مقصود از جمله "ولا تعلمودهما" برحذر داشتن از پيشداوريهاي معمولي و تفسير به رأي در فهم آيات و روايات باشد. (مقرر)
[3] انظروا اهل بيت نبيكم فالزموا سمتهم واتبعوا اثرهم، فلن يخرجوكم من هدي و لن يعيدوكم في ردي، فان لبدوا فالبدوا، و ان نهضوا فانهضوا، ولا تسبقوهم فتضلوا و لا تتأخروا عنهم فتهلكوا. (نهج البلاغه، فيض 286/، خطبه 96، لح 143، خطبه 97)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 152
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست