responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 149
تثبيت مي‌فرمايد، و به همين جهت در ابتداي كلام جمله "آيا مي‌دانيد من نسبت به مؤمنان از خودشان اولي هستم" را سه مرتبه تكرار فرمودند، و ظاهر كلام اين است كه دو كلمه "مولي" در كلام آن حضرت هر دو به يك معناست و آن همان اولويتي است كه در آيه شريفه بيان شده است . و اگر پيامبراكرم 6 درصدد بيان محبت داشتن مردم نسبت به حضرت علي (ع) بود، ديگر احتياجي نبود كه آن حضرت اولويت خويش را براي مردم متذكر شوند و طبعا يادآوري آن لغو محسوب مي‌شد. به طور قطع بيان يك محبت صرفا قلبي آنقدر مسأله مهمي نبود كه پيامبراكرم 6 براي اعلان آن صد و بيست هزار حاجي را به هنگام بازگشت از حج در وسط روز و در آن گرماي شديد و طاقت فرسا در سرزمين غديرخم براي بيان و اعلام آن متوقف نمايد.

و باز شاهد همين معناست گفتار آن حضرت در خبر عمران بن حصين كه فرمود: "از علي چه مي‌خواهيد؟ همانا علي از من است و من از علي هستم و او ولي هر مؤمن است پس از من ."[1] چرا كه كلمه "پس از من - من بعدي" به خوبي احتمال اينكه ولايت به معني محبت قلبي باشد را نفي مي‌كند و مشخص و معين مي‌سازد كه منظور از "مولي" اولويت و امامت است . چنانكه اين معني پوشيده نيست .

اينها نكاتي بود كه اجمالا به آن اشاره شد و تفصيل آن را بايد در كتابهاي كلامي كه براي بحث از اين گونه مسائل تدوين شده جستجو كرد.

رواياتي در لزوم تمسك به اهل بيت پيغمبر(ع)

و اما ضرورت تمسك به اهل بيت پيامبراكرم 6 و حجيت گفتار آنان در اصول و فروع دين امر ديگري است كه علاوه بر مسأله امامت و خلافت بايد به آن توجه ويژه مبذول نمود، چرا كه مسأله خلافت مسأله اي اعتقادي است كه به "علم كلام" مربوط مي‌شود; اما مسأله حجيت اقوال و افعال عترت طاهرين (ع) يك مسأله اصولي است، گرچه هر دو مسأله در نزد ما از يكديگر تفكيك ناپذير و متلازم يكديگرند.

ادله شرعي و روايات بر ضرورت اخذ به مذهب عترت طاهرين (ع) و در رأس آن باب علم پيامبر6 اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع) بسيار است كه به درج برخي از آنها مي‌پردازيم :

حديث متواتر ثقلين

حديث ثقلين از احاديث متواتر بين فريقين است كه براساس مضمون آن پيامبر6 عترت را در كنار و عدل قرآن كريم قرار داده است .

اين حديث را صاحبان صحاح و سنن و مسانيد[2] و بسياري ديگر از

[1] عن رسول الله في خبر عمران بن حصين : ما تريدون من علي ؟ ان عليا مني و انا منه و هو ولي كل مؤمن من بعدي . (سنن ترمذي ‌296/5، باب مناقب علي بن ابي طالب، حديث 3796)
[2] "صحاح" به كتابهايي گفته مي‌شود كه روايات گردآوري شده در آنها از جهت سند در نظر مؤلفين آنها صحيح و درست باشد. در ميان كتابهاي سنت شش كتاب به عنوان صحاح مشهور و معروف است : 1 - صحيح بخاري، تأليف محمد بن اسماعيل جعفي بخاري متوفاي 256 ه-.ق . 2 - صحيح مسلم، تأليف مسلم بن حجاج قشيري نيشابوري متوفاي 261. 3 - صحيح ابن ماجه، تأليف محمد بن يزيد بن ماجه قزويني متوفاي 273. 4 - صحيح ابوداود، تأليف ابوداود سليمان بن اشعث سجستاني متوفاي 257. 5 - صحيح ترمذي، تأليف ابوعيسي محمد بن عيسي ترمذي متوفاي 279. 6 - صحيح نسائي، تأليف احمد بن شعيب نسائي متوفاي 303. البته گاهي موطاء مالك، تأليف مالك بن انس رهبر شاخه مذهبي فقه مالكي را نيز جزء صحاح به شمار آورده اند. "سنن" به غير از صحيح مسلم و صحيح بخاري به ساير كتب صحاح سنن نيز گفته مي‌شود، نظير سنن ترمذي و سنن ابي داود. "مسانيد" كتابهايي هستند كه در آنها مجموعه احاديث اشخاص با ذكر سند گردآوري شده است، اما مؤلفين آن مدعي صحت همه حديثهاي گردآوري شده نيستند، نظير مسند احمد حنبل . (مقرر)
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 149
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست