responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 104
اسلام است كه طي چهار فصل به بررسي آن پرداخته ايم، فصل اول : در نقل فتاوا و نظريه هاي برخي از بزرگان و علماي اسلام است كه ادعاي اجماع در مسأله نموده اند، فصل دوم : مروري اجمالي بر ابواب مختلف فقه از نظر روايات و فتاواي فقهاست، ابوابي كه در آن مسائل حكومتي اسلام و واژه هايي نظير والي، سلطان، حاكم، بيت المال، زندان، شمشير و... كه حاكي از قدرت و حكومت هستند گفتگو شده است .

در اين فصل ثابت شده كه تشريع احكام اسلام به طور كلي براساس دولت و حكومت عادل پايه ريزي شده و مسائل حكومتي در تار و پود فقه اسلامي تنيده شده است، اين فصل به نوبه خود به چهارده قسمت ديگر تقسيم شده است . فصل سوم : به اقامه دليل بر ضرورت حكومت اسلامي در همه اعصار و زمانها و وجوب تلاش براي برپا ساختن آن پرداخته و ده دليل در اين رابطه اقامه شده كه اميد مي‌رود موجب قانع شدن هر شخص منصفي گردد. فصل چهارم : به درج احاديث و رواياتي كه اهل سكوت براي توجيه بي تحركي خود در عصر غيبت بدان تمسك نموده اند پرداخته و ضمن آن مقصود واقعي روايات را مشخص نموده ايم .

بخش چهارم : در رابطه با شرايط و ويژگي هاي حاكم اسلامي است كه ضمن آن از طريق عقل و قرآن و سنت شرايط حاكم اسلامي را مورد بحث و بررسي قرار داده، آنگاه شرايطي را كه دانشمندان در آن اتفاق نظر ندارند يادآور شده ايم . اين بخش مشتمل بر دوازده فصل است .

بخش پنجم : در اين بخش چگونگي انعقاد امامت، كيفيت حاكميت يافتن فقيه و اينكه آيا تعيين رهبري با نصب كلي از جانب امامان معصوم (ع) صورت گرفته و يا اينكه با انتخاب عمومي مردم مسلمان فقهاي واجد شرايط برگزيده مي‌شوند بحث شده است . اين بخش مشتمل بر شش فصل است كه فصل ششم آن بسيار طولاني است و در ضمن آن، شانزده مسأله بسيار مهم مورد بحث قرار گرفته است . آخرين مسأله آن اين است كه اگر امام مسلمانان فاقد شرايط لازم بود آيا مي‌توان عليه وي مبارزه مسلحانه نمود يا نه ؟

بخش ششم : پيرامون حدود ولايت فقيه، شرح وظايف ولي فقيه، نقش قواي سه گانه - قواي مقننه، مجريه و قضائيه - وظايف رهبر در مقابل اسلام و مردم و وظايف مردم در مقابل رهبر است . اين بخش بر پانزده فصل مشتمل است كه طولاني ترين و مهم ترين آن فصل چهارم است كه از وظايف قواي سه گانه بحث مي‌كند.

بخش هفتم : پيرامون اخلاق حكومتي اسلام، سيره و اخلاق عملي حاكم و ساير كارگزاران حكومت اسلامي از زندگي شخصي، خوراك و پوشاك و ارتباطات اجتماعي آنان است . در اين بخش در سه فصل آيات و رواياتي گردآوري شده بسيار زيبا و لطيف و جالب توجه كه براي عموم مسؤولين حكومت اسلامي به ويژه رهبران و صاحب منصبان قابل تأمل و بررسي است .

بخش هشتم : درباره منابع مالي حكومت اسلامي است كه در آن منابع اقتصادي و مالي حكومت اسلامي طي چند فصل مورد بحث و بررسي قرار گرفته است .

خاتمه : در خاتمه كتاب عهدنامه معروف حضرت اميرالمؤمنين (ع) به مالك اشتر كه مشتمل بر مطالب بسيار مهم و اساسي در رابطه با اداره حكومت اسلامي است
اسم الکتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي المؤلف : منتظري، حسينعلي    الجزء : 1  صفحة : 104
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست