اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 76
به عنوان حداقل مرتبه اي از شكرگزاري تعبير كرد نيز مصاديق
گوناگوني دارد كه هركس به حسب درك خود و محيطي كه در آن
ميباشد و عوامل تربيتي ديگر، و نيز هرجامعه و قومي ممكن است
تفسير خاصي داشته باشد، كدام يك ملاك است ؟
مثلا در جامعه اي رابطه نامشروع جنسي با جنس مخالف، يا
رابطه با همجنس، امري ممدوح و از مقوله "استفاده صحيح از
نعمتهاي الهي" ميباشد، و در جامعه اي ديگر امري به شدت قبيح و
از مصاديق استفاده غيرصحيح از نعمتهاي الهي محسوب ميشود.
حال، كداميك بايد ملاك باشد؟ و همچنين صدها و هزاران مورد
ديگر. آيا اين ديدگاه، جامعه را به سمت هرج و مرج و تنازع دائمي
و چه بسا جنگ و خونريزي سوق نمي دهد؟
شمول قاعده لطف
چهارمين ايراد نويسنده به طور كلي بر قاعده لطف است و ناظر
به استدلال مذكور نمي باشد. او در اين ايراد ميگويد:
"اگر واقعا بنابه قاعده لطف، بعثت پيامبران ضرورت دارد، پس
چرا خداوند اين لطف را در هر زماني فقط شامل حال عده معدودي
از انسانها ميكرد و هميشه اكثريت قريب به اتفاق مردم دنيا از اين
لطف محروم ميماندند؟ به عنوان مثال در زمان پيامبر اسلام، آيا
فقط لطف به مردم عربستان بر خداوند واجب بود؟"
اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 76