اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 66
هدف ميتواند مصاديق بي شماري داشته باشد و نمي توان با دليل عقلي و
پيشيني هدف (يا غرض) خداوند از آفرينش موجودي خاص (مثلا انسان) را
كشف كرد" خالي از دقت است . همچنين است آنچه در نقد "قاعده
لطف" نوشته است :
"[در برهان لطف ] از يك پيش فرض اثبات نشده استفاده شده
است و آن اين كه گويي غرض خداوند از آفرينش انسان از پيش و
به روش عقلي به دست آمده و آن عبارت است از: پيمودن راهي
خاص و رسيدن به مقصدي خاص كه عقل از شناخت آن عاجز
است ."
مفاد قاعده لطف
تا اينجا روشن شد كه هدف و غرض خداوند بي شمار نيست و
با دليل عقلي و پيشيني و بدون استفاده از تعاليم پيامبران فهميديم كه
خداوند بشر را براي هدفي خلق كرده و در حقيقت او را به جايي
خاص (غايتي كه خود اوست) دعوت كرده است .
نويسنده ميگويد:
"اگر پذيرفته باشيم كه خداوند ما را به جايي دعوت كرده است، بايد
اين را هم بپذيريم كه دادن آدرس (به هر نحوي) وظيفه اوست ."
و قاعده لطف بيش از اين نمي گويد كه خداوند از خلقت انسان
غرضي دارد و او را به جايي دعوت كرده است و بايد به هر نحو
ممكن به او آدرس بدهد.
اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 66