اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 28
ب - اشكال دوم همان است كه قبلا به آن اشاره شد; يعني بر
فرض اينكه جنبه قدسي عقل عملي قوي شود و بتواند در مقابل
شهوت و غضب مقاومت نمايد، اما حوزه درك آن محدود است و
از درك تمام خوبيها و بديها كه در سعادت و كمال انسان يا شقاوت
و نقصان و خسران او نقش اساسي دارند، عاجز ميباشد. انسان
حتي در حوزه محسوسات و امور تجربي نيز قادر به ادراك كامل و
قطعي نيست و دچار خطاهاي فاحش شده و ميشود. مثلا بعد از
تجارب بسيار، استفاده از دارويي را در درمان نوعي بيماري نافع
ميداند و بعد از مدتها مصرف آن را به دليل مضراتي - كه قبلا
ناشناخته بوده - جمع آوري و ممنوع ميشمارد; و يا بعد از آن كه
سالها از گازهاي گلخانه اي بهره ميگيرد متوجه ميشود بر لايه ازن
تأثير گذاشته و به ضرر خودش عمل كرده است ; و صدها نمونه و
مثال ديگر. انساني كه مصالح و مضار دنيوي و دم دست خودش را
به طور كامل نمي فهمد چگونه مصالح و مضار اخرويش را بفهمد؟
نفي تلازم دليل حكمت با تعدد پيامبران در هر زمان
نويسنده در شبهه سوم نسبت به دليل حكمت ميگويد:
"اگر اين دليل درست باشد و بنا به مقتضاي حكمت الهي، ارسال
پيامبران از سوي خداوند ضرورت داشته باشد، لازمه منطقي آن،
اين است كه در هر عصري صدها هزار پيامبر مبعوث شود،
اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 28