اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 20
خداوند، به اثبات رسيده است ; از جمله از راه تجرد نفس و درنتيجه
بقاي هميشگي آن ; به ضميمه اين كه حقيقت هر نفسي به اعتقادات
و ملكات اوست كه صالح يا طالح با نفس باقي بلكه عين نفس
هستند. علاوه بر اين كه ادله عقلي ديگري نيز براي اثبات معاد در
كتابهاي مربوطه ذكر شده است .[1]
عقل و درك سعادت و شقاوت در آخرت
نويسنده در مطلب دوم خود ميگويد:
"ب - فرض كنيم وجود جهان آخرت و زندگي پس از مرگ، با دليل
عقلي قابل اثبات باشد; اما مسلم است كه عقل انسان حداكثر
ميتواند وجود معاد (بدون جزئيات آن) را اثبات كند و اثبات
وجود دو نوع زندگي پس از مرگ (يكي در بهشت و ديگري در
جهنم) از عهده عقل خارج است و لذا قبل از اثبات وجود بهشت و
جهنم و اينكه بعضي از انسانها سر از اولي و بعضي ديگر سر از
دومي در ميآورند، نمي توان در ادله عقلي ضرورت نبوت سخن از
سعادت و شقاوت آخرت گفت ."
در پاسخ اين ترديد ميگوييم :
اولا - چنان كه در پاسخ قبلي گفته شد، رتبه بحث ضرورت نبوت
بعد از بحث مبدأ و معاد است ; زيرا اساس دليل نبوت، ضرورت
[1] از جمله در كتاب : از آغاز تا انجام، فصل پنجم .
اسم الکتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 20