اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 691
و درگيري است، مثل جنگ ها و رويارويي مسلحانه، اگر كسي كشته شود يا جراحتي
بر دارد و پس از خاتمه جنگ و درگيري معلوم شود فرد خاصي آن حادثه را موجب
شده است، نمي توان حكم قصاص را درباره او جاري كرد; زيرا فرد حاضر در ميدان
جنگ خود را در معرض كشته شدن قرار داده است و حكم قصاص مربوط به
محيطهاي عادي زندگي است نه ميدانهاي جنگ و خونريزي .[1]
در هر صورت صاحبان حق قصاص يا عفو و يا ديه بهتر است از حق قصاص
استفاده نكنند و با گرفتن ديه يا عفو كامل، رضايت خدا را بر رضايت خويش ترجيح
دهند; هر چند اگر خواستار حق قصاص گردند خدا از آنها ناراضي نخواهد بود، ولي
كمال رضايت او در عفو است و يا اخذ ديه و چشم پوشي از قصاص .
ه - ديات
در شريعت مقدس اسلام، مبالغ معيني به عنوان ديه در موارد مختلف قرار داده
شده كه در كتابهاي مفصل فقهي و حقوقي بيان گرديده است . تفاوتها و تمايزهايي
ميان انسانها مثلا بين مرد و زن، در ديه وجود دارد. اين تفاوتها ظاهرا ناظر بر تفاوت
نقش اجتماعي انسانها و بار مسؤوليتي است كه هر يك بر دوش دارند و ارتباط به
شخصيت و منزلت حقيقي آنان ندارد. و البته بايد توجه داشت كه قوانين اسلامي
در محيطي عرضه شده كه براي زنان كمترين حق را در نظر ميگرفتند و يا به طور كل
براي او ارزش انساني قائل نبودند.
و - مرحله سوم امر به معروف و نهي از منكر
از ديگر وظايف حكومت، اجراي مرحله سوم امر به معروف و نهي از منكر
است . پيش از اين آمد كه امر به معروف و نهي از منكر داراي مراحل سه گانه است .
[1] براي تفصيل بيشتر ر.ك : دراسات في ولاية الفقيه، ج 2، ص 796 .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 691