اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 603
حكومت اگر ظالم نباشد و حقوق مردم را رعايت كند، حتي اگر كافر باشد ثبات و
استقرار پيدا ميكند; و اگر حكومتي به ظاهر ديني باشد ولي ظلم و ستم كند و
حقوق مردم را رعايت نكند پايدار نمي ماند. اين امر در بيان
رسول گرامي اسلام 6 آمده است : "الملك يبقي مع الكفر و لايبقي مع الظلم"[1]
حكومت با كفر ميماند ولي با ظلم نمي ماند. پس حكومت مشروع ديني حكومتي
است كه با رضايت و توافق مردم و بر اساس شرايط خاص و احكام و موازين شرعي
تشكيل شود. يعني هم رضايت مردم را داشته باشد و هم متعهد به رعايت احكام
اسلام باشد.
محدوديت زماني در مناصب قدرت
در گذشته و حتي پيش از ميلاد مسيح (ع) حكومت هايي وجود داشته اند كه
حاكمان آنها مادام العمر حكومت كرده اند و حكومت هايي نيز وجود داشته كه براي
مدت محدودي مسؤوليت را به كسي داده و سپس به ديگري واگذار ميكرده اند.
امروزه در بيشتر حكومت هاي جهان محدوديت زماني براي مناصبي چون رياست
جمهوري، نمايندگي مجالس قانون گذاري و حتي قضاوت در نظر گرفته شده است .
در منابع ديني - در مورد غيرمعصومين (ع) - چيزي كه با صراحت بر موقت بودن
يا دائمي بودن قدرت دلالت كند وجود ندارد و ظاهرا اين امر به فهم و درك عقلاي
هر قومي واگذار شده است تا بر اساس مصالح و تجارب بشر بهترين راه را انتخاب
كنند. امروزه از نظر عقل و تجربه بشري، ترجيح موقت بودن بر مادام العمر بودن
زمان تصدي مناصب قدرت، غير قابل انكار است ; چرا كه در صورت بروز تخلفات
و يا سبقت ديگران از نظر توانايي ها و صلاحيت هاي لازم براي تصدي، امكان
جايگزين كردن افراد شايسته يا اصلح وجود دارد; ولي در صورت دائمي بودن
مناصب حكومت براي حاكمان، اين امكان بشدت تضعيف ميشود و چه بسا
متصدي حكومت به استبداد روآورده و كليه مراكز قدرت را به گونه اي كه با او
[1] اين روايت با اين مضمون در منابع خاصه فراوان آمده است، اما با اين تعبير ر.ك : غزالي، نصيحة الملوك، ص 82 .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 603