اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 590
نكته مهم در باب نفي حكومت هاي استبدادي در اين است كه حكومت
- با هر عنواني كه باشد - در حق ديگران تصميم گيري و تصرف ميكند; اين تصميم و
تصرف در صورتي جايز است كه با رغبت مردم باشد، در حالي كه حكومت
استبدادي حكومتي است كه رأسا تصميم ميگيرد و در آن مشورت و مشاركت
مردم جايگاهي ندارد; و چون برخلاف اراده و خواست مردم شكل گرفته
غير مشروع است . در نامه اي كه امير مؤمنان (ع) خطاب به شيعيان خود نگاشته اند
آمده است : "پيامبر از من پيمان گرفت و فرمود: اي پسر ابوطالب، تو بر امت من
ولايت داري، پس اگر به راحتي و با ميل و رغبت پذيرفتند و بر رهبري تو رضايت و
اتفاق پيدا كردند، تو به نداي آنان پاسخ بگو و مسؤوليت اداره جامعه را بپذير; و اگر
ديدي كه درباره تو اختلاف پيدا كردند، پس آنان را رها كن ."[1]
ب - حكومت مشروطه (مردم سالار)
نقطه مقابل حكومت مطلقه و اقتدارگرا، حكومت مشروطه و مقيده
(مردم سالار) است . در اين شكل از حكومت، مصلحت عمومي معيار اصلي براي
تصميم گيري است و قدرت سياسي در چارچوب قوانين و انجام وظايف اصلي
محدود ميشود. حكومت بر اين اساس امانتي است كه از سوي مردم به حاكمان
واگذار ميشود. بنابراين حاكمان برگزيده مردم و در برابر آنان مسؤول و پاسخگو
هستند.
در قرآن كريم به پيامبر گرامي اسلام 6 دستور داده است كه : (و شاورهم في
الامر)[2] "در امر زمامداري با مؤمنان مشورت كن ." وقتي پيامبر6 كه معصوم از
خطاست مأمور به مشورت ميشود و تصميم و عزم او مشروط به مشورت
ميگردد، اهميت حكومت جمعي پديدار ميشود و در حقيقت تفسير آيه (و أمرهم
شوري بينهم )[3] نيز معلوم ميگردد.
[1] ابن طاووس، كشف المحجة، ص 180) . و براي تفصيل ادله شرط انتخاب حاكم رجوع شود به : دراسات في ولاية الفقيه، ج 1، ص 493 - 511 .
[2] سوره آل عمران (3)، آيه 159) .
[3] سوره شوري (42)، آيه 38 .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 590