اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 589
است كه همواره نظر خود را در موضع ترديد قرار دهد."[1] يعني استبداد به رأي
ندارد. چنان كه روايت شده است : "من استبد برأيه هلك"[2] "هر كس بر نظر فردي
خويش پافشاري كند هلاك ميشود." چنين مواضعي بيانگر موضع منفي اسلام در
برابر استبداد است ; اعم از اين كه حكومت استبدادي، فردي يا حزبي و جمعي
باشد.
يكي از خصوصيت ها و لوازم منفي حكومت فردي، طغيانگري است . كسي كه
از خطا معصوم نيست، همواره در شرايط فراهم شدن امكانات و نيرو، در معرض
سركشي قرار ميگيرد و گرفتار طغيان ميشود. قرآن كريم اين امر را درباره انسانها و
صادق ميداند: (كلا ان الانسان ليطغي أن رآه استغني)[3] "حقيقتا انسان طغيان
ميكند وقتي كه خود را بي نياز ببيند."
قرآن كريم ميفرمايد: (يريدون أن يتحاكموا الي الطاغوت و قد أمروا أن
يكفروا به )[4] "تصميم گرفته اند كه داوريشان را نزد طاغوت ببرند، در حالي كه
دستور دارند كه به آن كافر شوند و حكومت آن را نپذيرند." اسلام از داوري بردن به
طاغوت و پذيرش حكومت استبدادي شديدا منع كرده است، و سيره
پيامبر گرامي اسلام 6 و امير مؤمنان علي (ع) نيز با حكومت استبدادي كاملا مغاير
است .
علاوه بر اين، عقل نيز با حكومت استبدادي فردي مخالف است ; چرا كه
نيازهاي گوناگون و گسترده جوامع بشري و راه حل برآورده ساختن آنها چيزي
نيست كه از عهده يك نفر برآيد. يك فرد هر چقدر بزرگ و متفكر باشد، نمي تواند از
همه مسائل مطلع گردد و به گونه اي علمي مشكلات گوناگون و تخصصي را
به تنهايي حل كند. بنابراين حكومت فردي، هرچند حكومت استبدادي فردي
نبوده و حكومت مشروطه فردي باشد، ناكارآمد يا متضمن معايبي است .
[1] همان، ص 464، حديث 1851) .
[2] حر عاملي، وسائل الشيعة، باب 21 از ابواب احكام العشرة، ج 12، ص 40، حديث 6 .
[3] سوره علق (96)، آيات 6 - 7 .
[4] سوره نساء (4)، آيه 60 .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 589