اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 585
2 - تأمين و ترويج عدالت، و ايجاد برابري همه در برابر قوانين، و توزيع عادلانه
امكانات عمومي، و تدبير عادلانه براي مشاركت عمومي در مسؤوليت ها، و پاداش
يا تنبيه مناسب رفتارهايي كه مقتضي پاداش يا تنبيه هستند، به منظور برقراري نظم
اجتماعي .
3 - رشد اجتماعي در تمامي زمينه هاي اقتصادي و فرهنگي (معنوي و مادي).
اين اهداف صرف نظر از دستورات ديني، از ابتداي زندگي اجتماعي مورد توجه
بوده است و شرايع مختلف چيز ديگري بر آن نيفزوده اند. تنها ادعاي شرايع و قوانين
الهي، راهنمايي بشر براي رسيدن به همان اهداف و دنيا را مقدمه عالم آخرت
دانستن است .
اين اهداف موجب تأسيس حكومت و وضع قوانيني شده است كه به تدريج
كمال يافته و پيشرفته تر شده است . و التزام به قوانين و مقررات اجتماعي در
حقيقت فلسفه تأسيس حكومت ها بوده تا به اين وسيله انسانها با آرامش خاطر و
آسايش كامل زندگي كنند. به همين جهت پاي بندي به قوانين و مقررات لازم است،
و حكومت به عنوان مدافع و مجري قوانين سعادت بخش، ضروري است . در اين
ميان دين نيز با هدف تعالي معنوي انسان، حكومت را از نيازهاي انسانها دانسته
است . در روايتي آمده است : "الدين والسلطان اخوان توأمان لابد لكل واحد منهما من
صاحبه والدين اس والسلطان حارس و ما لا اس له منهدم و ما لا حارس له ضائع"[1]
"دين و حكومت، تواءم با هم هستند و هر كدام به ديگري نياز دارند; دين اساس و
حكومت نگهبان است و چيزي كه اساس و ريشه نداشته باشد منهدم ميشود، و
آنچه فاقد نگهبان باشد از بين ميرود."
قدرت براي اجراي قوانين و دفاع از جامعه
حكومت بايد براي اجراي قوانين و ايجاد نظم اجتماعي اقتدار داشته باشد;
چرا كه حكومت ضعيف و غير مقتدر نمي تواند از حقوق افراد جامعه و يا امكانات
آن پاسداري كند.
[1] مفيد، الاختصاص، ص 263 ; متقي هندي، كنز العمال، ج 6، ص 10، حديث 14613) .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 585