اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 557
و برادر و خواهر ميت ; و با نبودن برادر و خواهر، فرزندان آنان هرچه پايين روند،
هركدام به ميت نزديكتر است . و تا يك نفر از دسته دوم هست دسته سوم ارث
نمي برند.
دسته سوم - عمو، عمه، دايي و خاله هرچه بالا روند و فرزندان آنان هرچه پايين
روند; و تا هنگامي كه يكي از آنان زنده باشند، فرزندان آنان ارث نمي برند. ولي اگر
ميت فقط عموي پدري و پسرعموي پدر و مادري داشته باشد و به جز اينها وارث
ديگري نداشته باشد، ارث او به پسر عموي پدر و مادري ميرسد و عموي پدري
ارث نمي برد.
2 - "خويشاوندان سببي"; يعني زوجيت كه به وسيله آن زن و شوهر دائم از
يكديگر ارث ميبرند. زن و شوهر با هر سه دسته و نيز با اقسام ولاء همراه ميباشند
و به ترتيبي كه در رساله توضيح المسائل آمده ارث ميبرند.[1]3 - "ولاء" كه به وسيله آن كسي كه بر ديگري يك نحو ولايت دارد - در صورت
نبودن خويشاوندان نسبي - از او ارث ميبرد; و از جمله اقسام ولاء، "ضمان جريره"
و "امامت" ميباشد. در ضمان جريره انسان با كسي قرار ميگذارد در زندگي كمك
انسان و ضامن جنايات او باشد و در عوض از او ارث ببرد. و در امامت نيز امام
مسلمين از كسي كه هيچ وارثي ندارد ارث ميبرد.
تفصيل احكام ارث و چگونگي آن در رساله توضيح المسائل بيان شده است .[2]
لازم به ذكر است تفاوتي كه در احكام ارث ميان زن و مرد گذاشته شده با توجه
به نظام مسؤوليت اقتصادي در خانواده است كه در آن مرد وظيفه نفقه يعني تأمين
نيازمنديهاي زندگي خويش و زن و فرزندان - اعم از پوشاك، خوراك، مسكن و
فراهم كردن شرايط تعليم و تربيت - را برعهده دارد; در حالي كه زن در عين
برخورداري از استقلال مالي، وظيفه تأمين نفقه خود را نيز برعهده ندارد.