اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 193
مورد ديگر دلالتي بر حرمت ندارد و در عين حال بهتر است ترك شود; اما اگر انجام
شد، مؤاخذه و عقوبت ندارد; چون عملي انجام شده كه بهتر بود انجام نشود. به
علاوه امر و نهي گاهي مولوي و گاهي ارشادي اند. مخالفت با قسم اول گناه است،
اما مخالفت با نوع دوم گناه نبوده و عقوبتي هم ندارد و اثر وضعي دارد. يعني
اطاعت نكردن از فرمان خدا و يا اعتنا نكردن به نهي خدا، موجب ميشود كه مقام و
فضيلتي را كه انسان با ترك آنها ميتوانست به دست آورد به دست نمي آورد و يا
فضيلتي را از دست ميدهد.
3 - گناهان و خطاهايي وجود دارند كه متناسب با مقام و موقعيت افراد سنجيده
ميشوند. موقعيت افراد و جايگاهشان چنان است كه عملكرد آنها را مورد توجه
ناظران قرار ميدهد. در صورتي كه انتظار افكار عمومي درباره كساني اين باشد كه
بايد عملشان خوب و به دور از هرگونه اجحاف و ناخالصي باشد، سر زدن هر عمل
خلاف انتظاري آنها را زير سؤال ميبرد. انبيا به خاطر مقام والايي كه نزد پروردگار و
به خاطر مسؤوليتي كه در ميان مردم دارند، توقعاتي از آنها هست كه از ديگران
نيست . مثلا اقدام موسي (ع) در برابر يكي از دشمنانش كه به قتل آن شخص منجر
شد، در مقام دفاع از مظلوم بود و خلاف شرع نبود; اما براي موسي (ع) اقدام به
كاري كه هنوز وضع آن مشخص نبود، عمل مناسبي ارزيابي نمي شد; لذا آن
حضرت از اين كار پشيمان شد. اتفاقا وقتي آن حضرت به رسالت برگزيده شد و به
سراغ فرعون رفت، اولين ايراد فرعون به آن حضرت اين بود كه تو مگر هماني
نيستي كه آن قتل را انجام دادي . و يا براي حضرت يونس (ع) كه پيغمبر خداست
پسنديده نبود كه هنوز عذاب نازل نشده مردم را به حال خود رها نمايد و شهر را
ترك كند. خلاصه گناه هر كس به تناسب مقام و موقعيت اوست، چه بسا كاري براي
شخصي گناه باشد و براي ديگري چنين نباشد. براي همين است كه گفته اند:
"حسنات الابرار سيئات المقربين"[1] "نيكي هاي ابرار براي مقربان گناه محسوب
ميشود." استغفار انبيا نيز در همين راستا قابل توجيه است . براي پيامبر خدا با