اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 192
پاسخ به يك شبهه
پيغمبران از گناه كبيره و صغيره پاكند. آنان بايد هم از جهت نظري و هم از نظر
عملي معصوم باشند و هيچ گناهي از آنان صادر نشود. با طرح اين سخن ممكن
است اين سؤال مطرح شود كه اگر پيامبران معصومند و هيچ گناه و خطايي از آنان
سر نمي زند، پس آنچه در قرآن كريم درباره برخي انبيا آمده چگونه قابل توجيه
است ؟ مثلا درباره حضرت آدم (ع) آمده است : (و عصي آدم ربه فغوي )[1] "و آدم
پروردگارش را نافرماني كرد پس گمراه شد." و از قول حضرت يونس (ع) نقل شده
است : (سبحانك اني كنت من الظالمين )[2] "پروردگارا! تو منزهي، من از ظالمان
بودم ." و از حضرت موسي (ع) نقل شده است كه در پاسخ فرعون كه گفت آن كار
(قتل مرد قبطي هنگام درگيري با مردي سبطي) را تو انجام دادي، گفت : (فعلتها اذا
و أنا من الضالين )[3] "آري ! من چنين عملي را مرتكب شدم و در آن هنگام من از گمراهان
بودم ."
براي روشن شدن پرسش فوق توجه به سه نكته ضروري است :
1 - در اين كه آيا عصمت به معناي عصمت از گناه است يا عصمت از اشتباه يا
هر دو، اختلاف نظرهايي وجود دارد و برخي از اهل سنت، عصمت را از گناه
ميدانند نه از اشتباه، و بدين ترتيب نافرماني آدم و خطاي يونس و موسي (ع) را
توجيه ميكنند. ما فعلا در مقام بحث و نظر پيرامون اين نظريه نيستيم و به
توضيحات و پاسخهاي زير اكتفا ميكنيم .
2 - اوامر و نواهي خداوند همه در يك سطح و درجه نيستند، برخي واجب اند و
بعضي ديگر مستحب، و حتي برخي از آنها مفاد جواز و اباحه دارند. در نواهي هم
همين گونه است . دو نوع نهي وجود دارد: نهي تحريمي و نهي كراهتي . يعني نهي در
جايي بر حرمت دلالت ميكند و حتما بايد از آنچه نهي شده اجتناب شود، و در