اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 153
پس موجود ميشود." (... و لولا كلمة سبقت من ربك لقضي بينهم ...)[1] "و اگر
وعده اي از جانب پروردگار پيشي نگرفته بود، قطعا ميان آنان داوري شده بود."
قضاي الهي به معناي قطعي شدن امري از سوي خداوند است . و همه چيز عالم
حتي اعمال انسانها را شامل ميشود.
"قدر" اندازه گيري يا سنجش است . قدر الهي به معناي نسبت حدود اشيا با ذات
باري تعالي است . (و خلق كل شئ فقدره تقديرا).[2] در روايتي از امام كاظم (ع) نقل
شده است كه فرمود: "قدر" تقدير چيزي در طول و عرض آن است، و "قضاء" امضا
و حكم قطعي است .[3] تفاوت تقدير با قضا در اين است كه تقدير برنامه ريزي و تهيه
مقدمات است، و قضا علت تام پديد آمدن اشيا است . "قدر" برنامه ريزي و
اندازه گيري كار، و "قضا" حتميت آن را ميرساند. چنين اندازه گيري شامل همه
چيز[7] و پديده هاي خاص مانند خورشيد،[6] ماه،[5] نزول باران [4] و... است و
شامل افعال انسان و حوادث عالم نيز ميشود. تقدير اندازه گيري هر چيزي است كه
خدا براي آنها در نظر گرفته و اندازه داراي مقدماتي است، و بنابراين با تغيير آنها
اندازه نيز ممكن است تغيير كند. مثلا صدقه، دعا، احسان و صله رحم موجب
تغييراتي در تقديرات ميشود. رتبه تقدير پيش از قضا است . هركاري اول بررسي و
اندازه گيري ميشود و سپس مورد تصميم گيري نهايي قرار ميگيرد.
قضا و قدر همان گونه كه در روايات آمده، راهي تاريك و درياي عميقي است كه
نبايد چندان در آن غور كرد. شيخ صدوق (ره) در روايتي آورده است : "مردي نزد
امام علي (ع) آمد و از آن حضرت درباره قدر پرسيد. امام جواب داد: قدر درياي
[1] سوره هود (11)، آيه 110) .
[2] سوره فرقان (25)، آيه 2 ; "و هر چيزي را بيافريد و آن را اندازه نهاد، اندازه اي درست و تمام ."
[3] كليني، كافي، ج 1، ص 150، حديث 1) .
[4] سوره قمر (54)، آيه 49 .
[5] سوره يس (36)، آيه 38 .
[6] سوره يس (36)، آيه 39 .
[7] سوره مؤمنون (23)، آيه 18) .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 153