اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 130
و بايد حقشان ادا شود و در صورتي كه حقوق افراد صاحب حق ادا نشود قطعا ظلم
شده و به عدالت عمل نشده است . خداوند در اعطاي امكانات به افراد بشر با جود
و فضل و مشيت خود عمل ميكند. بنابراين داشتن و نداشتن افراد، نه از بي عدالتي
خدا كه ناشي از امر ديگري است .
توحيد
"توحيد" عقيده به مبدأ واحدي براي جهان هستي است . توحيد اصطلاحي
است كه تنها درباره خدا به كار ميرود. مبدئي كه وجود ازلي و ابدي داشته و
دوگانگي و تركيب در ذات و صفاتش نيست . مبدئي كه وجود محض، غنا و كمال
مطلق و علم و حيات مطلق است . هيچ نوع وابستگي و احتياج درباره او تصور
نمي شود. ذاتي كه واجد تمامي كمالات است . مبدئي كه همه كاره هستي و مدير و
مدبر آن است . ذاتي كه به اراده و تقدير و قضاي او موجودات پديد آمده و در
نظامي هماهنگ برطبق خواست و مشيت او حركت ميكنند. ذات خداوند از خود
اوست و موجودات ديگر وجودشان ذاتي نيست .
در برابر توحيد، شرك است و شرك مظاهري دارد كه از جمله آن ثنويت و تثليث
و چند خدايي است . از ديدگاه ثنويين، هستي دو مبدأ دارد، مبدأ خيرات و مبدأ
شرور. در بينش تثليث، مبدأ هستي در عين يكي بودن سه تاست . از نظر اينان اقانيم
خدايگان سه گانه اي هستند كه هر يك در مرتبه خدايي قرار دارند. به گفته آنان اب،
ابن و روح القدس خدا هستند. گرچه خود ميگويند به يك جوهر بيشتر معتقد
نيستند، ولي لازمه گفته آنان كثرت عددي خداست . بوده اند اقوامي كه به تعداد
انواع موجودات، خداياني را معتقد بوده و ميپرستيده اند. تصور ايشان اين بوده
است كه رب النوعهاي زيادي وجود دارد و هر چيزي رب النوعي دارد. رب النوع
خورشيد، رب النوع ماه، رب النوع پرندگان، رب النوع حيوانات و...; اين نوع عقايد
همه مشركانه است و با توحيد ناسازگار. توحيد اعتقاد به خداي واحد در همه ابعاد
است .
اسم الکتاب : اسلام دين فطرت المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 130