اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 342
داده ميشود تا هرچه ميخواهد انجام دهد. قرآن ميفرمايد: (و لايحسبن الذين
كفروا انما نملي لهم خير لانفسهم انما نملي لهم ليزدادوا اثما)[1] كفار تصور نكنند اين
مهلتي كه به آنان داده ميشود به نفعشان است، بلكه اين فرصت براي آن است كه
گناهشان بيشتر شود و باطنشان هرچه بيشتر بروز كند.
"و استتماما للبلية"
(و از طرف ديگر آزمايش و امتحان شيطان و انسانها به حد تمام برسد.)
اگر شيطان بر ما مسلط نباشد، باطن و درون ذات ما خيلي روشن نمي شود; هنر
آن وقتي است كه كار خوب كردن برايت مشكل و سخت باشد، شيطان جني و
انسي وسوسه كند، خانواده و قوم و خويشاوندانت هم مخالف باشند، ولي چون
عقل تو حق را تشخيص داده است برخلاف گفته هاي آنان دنبال عقل بروي،
آن وقت شما خوب آزمايش شده ايد، و اگر ما از اين ميان خوب در آمديم آن وقت
ارزش دارد. خلقت ما براي اين است كه آزمايش شويم و باطن ما بروز كند، پس بايد
يك شيطاني باشد تا وسوسه كند "و استتماما للبلية" براي اين كه آزمايش انسانها
خوب كامل شود; شيطان وسوسه كند و درعين وسوسه شيطان افراد خوب از او
اطاعت نكنند.
"و انجازا للعدة ; فقال (فانك من المنظرين ، الي يوم الوقت المعلوم )"
(و براي اين كه به وعده اي كه به او داده شده وفا شود، پس فرمود: تو از جمله كساني هستي
كه مهلت داده شده اند تا روز معلوم .)
"عدة" از ماده "وعد"، و در اصل "عدة" "وعدة" بوده است . يعني از طرفي خدا
وعده داده بود كه جزاي عمل خوب را بدهد، شيطان هم شش هزار سال عبادت
خدا را كرده بود و جزاي عبادتش را ميخواست،[2] و از طرفي در بهشت هم
[1] سوره آل عمران، آيه 178
[2] تفسير عياشي، ج 2، ص 242
اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 342