اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 332
اگر امانت را در آتش بگذاريد به آن خيانت ميكند; گذشته از اين، خاك هميشه
سربه زير است، اگر هم آن را به طرف بالا صعود دهند دوباره به طرف پايين
برمي گردد، اما آتش هميشه شعله هايش بلندپرواز و رو به بالاست و سركشي دارد.[1]
اين مطالب گفته شده، اما آنچه مهم است اين است كه شيطان بايد آدم را كه داراي
روح مجرد و كاملي است و پيغمبراكرم 6 را كه از حضرت آدم متولد شده با
خودش مقايسه ميكرد، نه اين كه خاك را با آتش مقايسه كند، و خدا دستور نداد كه
ملائكه بر خاك سجده كنند، بلكه بر آدمي كه داراي روح مجرد و كمالات شده است
دستور سجده داد.
بطلان قياس
ريشه قياس از شيطان است و ما شيعه اماميه اصلا قياس را باطل ميدانيم . قياس
اين است كه چيزي با چيز ديگر مقايسه شود و در اثر مقايسه حكمي بر آن مترتب
شود. آنچه را كه شيعه برخلاف اهل سنت در احكام شرع مبنا قرار ميدهد چهار
چيز است : يكي قرآن است، ديگري اجماع - اما اجماعي كه كشف قول پيغمبر6
و امام (ع) را بكند - يكي هم سنت پيغمبراكرم 6، يكي ديگر هم عقل قطعي .
بنابراين ما قياس و استحسان ظني را حجت نمي دانيم . يعني شيعه مذهب در فقه به
قياس تمسك نمي كند، همان طوري كه ائمه (ع) فرمودند: ما نمي توانيم دين خدا را با
اين عقلهاي ناقص خودمان درك كنيم، بلكه احكام دين خدا را بايد از كتاب خدا و
سنت پيامبر6 به دست آوريم .[2] البته ما فرمايشات ائمه (ع) را هم جزء سنت
پيامبر6 ميدانيم ; براي اين كه ائمه (ع) خودشان فرمودند هرچه را كه ما ميگوييم
از پيغمبراكرم 6 است ; طبق روايتي امام صادق (ع) فرمودند: آنچه من
[1] منهاج البراعة، ج 2، ص 85
[2] رجوع شود به وسائل الشيعة، ج 18، ص 20، باب 6 صفات قاضي
اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 332