اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 312
كمتر باشد، بتدريج ادراكات او كامل ميشود، بعد عقل پيدا ميكند; و عقل
كامل انساني وقتي است كه به چهل سال برسد، قرآن ميفرمايد: (حتي اذا بلغ
اشده و بلغ اربعين سنة)[1]. بعد حضرت ميفرمايد:
"انسان" از چه ريشه و كلمه اي است ؟
"فمثلث انسانا ذا اذهان يجيلها، و فكر يتصرف بها"
(پس به پا ايستاد به صورت انسان داراي ذهن هايي كه آنها را جولان ميدهد، و فكرهايي كه
به وسيله آنها تصرف ميكند.)
بعضي گفته اند "انسان" از ماده "انس" است از آن جهت كه انسانها با يكديگر يا با
هر چيزي مأنوس ميشوند، و لذا ميگويند: انسان مدني بالطبع است، چون طبعا
حالت انس گرفتن در انسان قوي است ; طبق اين احتمال "الف و نون" آن زائده است
و وزن آن "فعلان" است . و بعضي گفته اند از ماده "نسيان" است و اصل آن "انسيان"
و همزه آن زائده و وزن آن "افعان" است، در روايتي مرفوعه (بدون سند متصل)
مرحوم صدوق در كتاب علل از امام صادق (ع) نقل ميكند به اين مضمون : "انسان
چون اهل نسيان است به او انسان گفته شده است"[2]. حتي حضرت آدم (ع) از همان
اول با اين كه بنا بود به آن شجره نزديك نشود به زودي فراموش كرد و نزديك شد و
لذا قرآن فرمود: (فنسي و لم نجد له عزما)[3] آدم تصميم خود را فراموش كرد و ما از
او تصميمي نيافتيم .
و ما نيز همين طور فراموشكاريم، و شايد اين فراموشي يك نعمتي باشد براي
انسان ; زيرا هر روز مصائبي مشاهده ميكنيم و عزيزاني را از دست ميدهيم كه اگر
[1] سوره احقاف، آيه 15
[2] سمي الانسان انسانا لانه ينسي . علل الشرايع، ج 15، باب 11، از چاپ بيروت دارالبلاغة
[3] سوره طه، آيه 115
اسم الکتاب : درسهايي از نهج البلاغه المؤلف : منتظري، حسينعلي الجزء : 1 صفحة : 312