و اگر پدر يا جدّ مال صغير را اجاره دهند
مفسده نداشتن عمل آنها براى صغير كافى در صحّت اجاره است و رعايت مصلحت لازم نيست.
مسئله 2184- بچه صغيرى را كه ولى ندارد بدون اجازه مجتهد نميشود اجير
كرد و كسيكه به مجتهد دسترسى ندارد، ميتواند از چند نفر مؤمن كه عادل باشند؛ اجازه
بگيرد و او را اجير نمايد.
مسئله 2185- اجاره دهنده و مستأجر لازم نيست صيغه عربى بخوانند، بلكه
اگر مالك بكسى بگويد: ملك خود را بتو ااجاره دادم و او بگويد: قبول كردم، اجاره
صحيح است و نيز اگر حرفى نزنند و مالك بقصد اينكه ملك را اجاره دهد، آنرا بمستأجر
واگذار كند و او هم بقصد اجاره كردن بگيرد اجاره صحيح ميباشد.
مسئله 2186- اگر انسان بدون صيغه خواندن بخواهد براى انجام عملى اجير
شود، همينكه مشغول آن عمل شد اجاره نسبت بآنچه عمل شده صحيح است و قبل از تمام شدن
عمل بيش از مال الاجاره مقدارى كه عمل كرده نميتواند مطالبه كند بلكه مالك شدن او
هم نسبت بزائد محل تأمل است.
مسئله 2187- كسيكه نميتواند حرف بزند، اگر با اشاره بفهماند كه ملك
را اجاره داده، يا اجاره كرده صحيح است.
مسئله 2188- اگر خانه يا دكان يا اطاقى را اجاره كند و صاحب ملك با
او شرط كند كه فقط خود او از آن استفاده نمايد، مستأجر نميتواند آنرا بديگرى اجاره
دهد و اگر شرط نكند ميتواند آن را بديگرى اجاره دهد ولى اگر بخواهد بزيادتر از
مقدارى كه اجاره كرده آنرا اجاره دهد، بنابر احتياط لازم بايد در آن، كارى مانند
تعمير و سفيدكارى انجام داده باشد، خواه بغير جنسى كه اجاره كرده آنرا اجاره دهد
يا بهمان جنس.
مسئله 2189- اگر اجير با انسان شرط كند كه فقط براى خود انسان كار
كند، نميشود او را بديگرى اجاره داد و اگر شرط نكند بنابر احتياط لازم بايد
بزيادتر از آنچه كه او را اجاره كرده اجاره ندهد خواه بهمان جنس اجاره دهد يا بغير
جنسيكه اجاره كرده.
مسئله 2190- احتياط لازم اجاره ندادن زمين و كشتى و آسيا است بزيادتر