اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 126
علمزدگى مبتلا شده و به جاى اينكه او علم را وسيله قرار دهد
هدف قرار داده و لذا خدا را فراموش نموده و وقتى از اين خواب گران بيدار خواهد شد
كه سودى نخواهد داشت و به آنها خواهند گفت وَ لكِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ لا
يَعْلَمُ كَثِيراً مِمَّا تَعْمَلُونَ وَ ذلِكُمْ ظَنُّكُمُ الَّذِي ظَنَنْتُمْ
بِرَبِّكُمْ أَرْداكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ[1]
آيا مراقب همان شاهد
است؟
خداوند در آيه 5 سوره
طارق مىفرمايد إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْها حافِظٌ (هيچ نفسى نيست
مگر بر آن نگهبانى است) در اينجا حافظ نگهبان كه بصورت مفرد استعمال شده و نكره
ولى در آيه 10 سوره انفطار فرموده وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ (همانا بر شما
نگهبانانى گمارده شده) پس از نكره بودن كلمه «حافظ» در آيه 5 سوره طارق و جمع بودن
آن (حافظين) در آيه 10 سوره انفطار فهميده مىشود نگهبانان انسان به يك يا دو فرد
منحصر نمىشود و نكته مهم اين است كه در اين آيات كه ضبط اعمال و نوشتن كردار و
گفتار انسانها را گوشزد مىفرمايد اشاره به نام «ملك» و فرشته نشده بلكه لغات
[1] بر خلاف عدهاى كه بىخدايى را برگزيده و يا
او را فراموش نموده مىگويند به دور زمين يا كره ماه هم كه رفتيم يا رفتهاند، خدا
يا فرشتهاى را نديدهاند. گروهى معتقد و مؤمن به وجود آفريننده و حافظ اعمال در
روز جزا خواهند گفت: إِنِّي ظَنَنْتُ أَنِّي مُلاقٍ حِسابِيَهْ.(
حاقه- 20) من ملاقات اين روز حساب را اعتقاد داشتم. به همين جهت اين چنين كس در
عيش و زندگى خوش خواهد بود.( فَهُوَ فِي عِيشَةٍ راضِيَةٍ)
اسم الکتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 126