اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 79
دلايلى نيز دارد: اوّل: على بن ابى طالب در نهايت تيزهوشى و
ذكاوت بود و در تعلّم و فراگيرى بسيار آزمند. از كوچكى تا هنگام جدايى، شب و روز
ملازمت بسيارى با پيامبر كه در علم و فضل كاملترين آدميان بود داشت.
بالضروره روشن است كه
چنين شاگردى ملازم با چنين معلّمى كامل كه در آموزش دادن بسى آزمند است و از شاگرد
در فراگرفتن؛ شاگردى در نهايت كمال و اوج فضل و دانش، خود برهانى قطعى و لمّى است
كه در آن اختلافى به چشم نمىخورد.
دوم: خداوند در حقّ او
مىفرمايد: وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ[1].- ثعلبى[2]- در تفسير
اين آيه مىگويد: پيامبر اكرم 6 فرمود: از خداوند عزّ و جلّ خواستم آن را گوش تو
قرار دهد اى على.
ابو نعيم حافظ شافعى[3]- به اسناد
خود مىگويد: پيامبر اكرم 6 فرمود: اى على! خداوند عزّ و جلّ به من دستور داده
است تا تو را به خود نزديك كنم و دانشت آموزم، پس اين آيه نازل شد: وَ تَعِيَها
أُذُنٌ واعِيَةٌ،[4] پس تو گوشهاى
شنواى علم من هستى.
سوم: پيامبر اكرم 6
فرموده است: داورترين شما على[5]- است و داورى
و قضا
« بيشتر مفسّران پذيرفتهاند كه
اين آيه كريمه: وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ در حقّ على( ع) نازل شده است
و اختصاص حضرت( ع) به فزونى درك مستلزم اختصاص ايشان است به فزونى علم.
بنگريد به سخن ابن طلحه شافعى كه
اربلى آن را در كشف الغمّه 1/ 119- 120 نقل كرده است.
[5] مجمع الزوائد 9/ 14+ الاستيعاب في هامش
الاصابة 3/ 38+ حلية الأولياء 1/ 65- 66.
اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 79