اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 49
آسمانها و زمين را بيافريند.
در مناقب آمده است كه
راوى (جابر) مىگويد: پيامبر 6 فرمود: جبرئيل بر من فرود آمد در حالى كه دو بالش
را گسترده بود، بر يكى از دو بال چنين نوشته شده بود:
نيست خدايى جز اللَّه،
محمّد پيامبر است، و بر بال ديگر نوشته شده بود: نيست خدايى جز اللَّه، على است
وصىّ.
در مسند احمد از جابر
روايت شده است كه: پيامبر خدا 6 فرمود: بر در بهشت نوشته شده است: محمّد، پيامبر
خداست و على برادر رسول خدا بوده است از دو هزار سال پيشتر از آن كه آسمانها
آفريده شود[1].
چهارم: اين كه روايت
شده است پيامبر خدا 6 فرمود: من و على بن ابى طالب از يك نور هستيم.
صاحب مناقب از سلمان[2]- روايت كرده
است كه: از حبيب خود مصطفى 6 شنيدم كه فرمود: «چهارده هزار سال پيش از آن كه
خداوند آدم را بيافريند من و على نورى بوديم در محضر خداوند- عزّ و جلّ- [نورى
پراكنده كه خداوند را تسبيح و تقديس مىكرد]. پس
[1] علّامه مجلسى در بحار الانوار 36/ 53 پس از
بيان اخبارى با اين مضمون مىگويد:
« اين اخبار گواه است بر فضيلت
عظيم حضرتش چرا كه نام او در آغاز آفرينش بر عرش نوشته آمده و چنين توصيف شده است
كه خداوند تعالى او را پشتيبان پيامبر6 قرار داده است و دلالت بر آن دارد كه
حضرت( ع) بيش از همه مسلمانان پيامبر6 را پشتيبانى كرده و يارى رسانده است،
زيرا بدين امر اختصاص داده شده است، و اين همه منافات دارد با اين كه در امامت
ديگرى بر او مقدّم داشته شود، چنان كه پوشيده نيست بر هر آن كس كه پوشش تعصّب و
نابخردى را از چشمان خود فرو گيرد.» علّامه سيد حامد حسين در« عبقات الانوار»
مىگويد:
« احاديث بسيارى در دست است كه
همگى صراحت دارند در اين كه نام على( ع) همراه با نام پيامبر6 بر عرش نوشته
آمده است و بدين ترتيب پس از پيامبر برترى او آشكار مىشود، و اين كه او بعد از
رسول خدا6 در ميان همه مردم خواه پيامبران يا جز ايشان نزد خدا بزرگترين منزلت
را دارند.» بنگريد به:« خلاصة عبقات الانوار» 5/ 243- 256.