اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 430
همين حديث از عايشه[1]
و عمران بن حصين[2] و جابر[3] و واثلة بن
اسقع[4] با اسنادهاى
گوناگونشان از پيامبر 6 روايت شده است.
عبد اللَّه بن مسعود
مىگويد:[5] پيامبر 6
فرمود: نگاه كردن به چهره على (ع) عبادت است.
عايشه[6] مىگويد: ابو بكر را ديدم كه به چهره
على (ع) زياد مىنگريست. به او گفتم:
اى پدر! مىبينم به چهره
على (ع) زياد مىنگرى؟ گفت: دخترم! از پيامبر 6 شنيدم كه مىفرمود: نگاه كردن به
چهره على عبادت است.
عايشه مىگفت: مجالس خود
را با ياد على (ع) زينت بخشيد[7].
مبحث بيست و نهم: در
اين كه على (ع) در روز رستخيز ميان پيامبر 6 و ابراهيم (ع) قرار دارد:
خوارزمى به نقل از عبد
الرحمن و او به نقل از سهل بن ابى حثمه و او به نقل از پدرش روايت كرده است كه
مىگويد: پيامبر 6 فرمود: چون روز رستخيز فرا رسد خداوند سمت راست عرش را با
قبّهاى از طلاى سرخ براى من بيارايد و براى ابراهيم (ع) قبّهاى از طلاى سرخ را
بيارايد و ميان اين دو براى على (ع) قبّهاى از طلاى سرخ بيارايد، پس چه گمان
مىكنى در باره حبيبى ميان دو خليل؟[8]
[1] همان/ 207، ح 245 و نظير آن در صفحه 210 همين
مأخذ، ح 253، مناقب خوارزمى/ 261.
[2] مناقب ابن مغازلى/ 207، ح 246، نظير آن در
صفحه 208 همين مأخذ، ح 247، و صفحه 211، ح، 254 و مناقب خوارزمى/ 261- 260.
« از آن جمله است اين كه حضرت( ع)
به روز رستخيز، نخستين كسى است كه جامه پوشانده مىشود و با شادى راهى بهشت
مىگردد در حالى كه ميان خليل خدا و حبيب او قرار دارد و هر كه در پرتو وحى الهى به
چنين جايگاهى دست يازد بىمانند و منحصر به فرد خواهد بود.» علّامه بياضى در صراط
المستقيم 1/ 295 مىگويد:
« آن دو[ محمّد و ابراهيم، على
نبيّنا و آله و 7] را در كرامت، همانندى برقرار نيست مگر آن كه از
منزلت امامت برخوردار باشد.».
اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 430