responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی    الجزء : 1  صفحة : 4

كرد: چه كسى را يا رسول اللَّه؟ حضرت 6 فرمود: «اهل بيتم: على، فاطمه، حسن و حسين را.» آن‌ها آورده شدند و پيامبر اكرم 6 كساى خويش بر آن‌ها افكند و سپس دست به آسمان برد و فرمود: «بار خدايا! اينان خاندان من هستند، پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست»، و خداوند اين آيه را نازل فرمود: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً[1].- در روايت ديگرى امّ سلمه مى‌گويد: عرض كردم: يا رسول اللَّه! آيا من از اهل بيت نيستم؟ حضرت 6 فرمود: «تو بر خير و خوبى هستى، تو از همسران پيامبرى»[2].- پس آشكار مى‌شود كه خداوند تبارك، پيامبر و اهل بيت او را از هر گونه پليدى بر كنار داشته و پاك، پاكشان گردانيده است.

2- پيامبر اكرم 6، جانشين و وصىّ پس از خود را تعيين كرد و اين در نخستين روزى بود كه پس از نزول آيه: وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‌[3]- نزديكان خود را به اسلام دعوت كرد.

طبرى و جز او همين خبر را از على بن ابى طالب (ع) چنين نقل مى‌كنند: على (ع) مى‌فرمايد: «چون اين آيه بر پيامبر 6 نازل شد: وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‌، مرا بخواند و فرمود: اى على! خداوند به من دستور داده است به خويشان نزديك خود هشدار دهم و اين كار بر من گران است و مى‌دانم هر گاه اين مهمّ را بياغازم آن بينم كه ناخوش مى‌دارم، لذا در بيان آن خاموشى گزيدم تا آن كه جبرئيل نزد من آمد و گفت: اى محمّد! اگر آن چه را مأمور آنى به جاى نياورى خدايت تو را به عذاب خواهد كشيد. پيامبر 6 فرمود: براى ما يك صاع طعام فراهم آور و در آن پاچه‌اى قرار ده و قدحى شير آر پيش آر و


[1] احزاب/ 33؛ همانا خداوند مى‌خواهد هر گونه پلشتى را از شما اهل بيت دور كند و پاك، پاكتان گرداند.

مستدرك الصحيحين 3/ 147، و روايت ديگرى در صحيح ترمذى 13/ 248، و مسند احمد 6/ 306، و اسد الغابه 4/ 29 و ج 2/ 297، و تهذيب التهذيب 2/ 297، و جز آن، چنان كه به تفصيل در معالم المدرستين 1/ 198- 199 نيز آمده است.

[2] تفسير سيوطى 5/ 198 و 199.

[3] شعراء/ 214؛ خويشاوندان نزديكت را بترسان.

اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی    الجزء : 1  صفحة : 4
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست