اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 211
______________________________
نظير
اين سخن در صراط المستقيم 2/ 25- 24 آمده است.
سيّد شرف الدّين در
مراجعات/ 209 مىگويد:
«روز برادرى دوم، پنج
ماه پس از هجرت در مدينه بود كه پيامبر 6 ميان مهاجران و انصار برادرى برقرار
كرد و در هر دو بار، پيامبر از ميان آنها على را براى خود برمىگزيند و از ميان
آنها او را برادر خود مىگيرد تا با اين كار او را بر ديگران برترى داده باشد».
شريف مرتضى در شافى
همان گونه كه در بحار الانوار 38/ 332- 331 از او نقل شده است مىگويد:
«نصّ پيامبر 6 دو
گونه است: يكى با لفظ و صراحت دلالت بر امامت دارد و يكى در عمل و سخن به گونهاى
پشت سر هم و همراه با نرمى، و پيشتر روشن كرديم كه هر سخن يا عمل پيامبر دلالت
دارد بر جدا كردن امير المؤمنين (ع) از جماعت و اختصاص دادن او به رتبهها و
جايگاههاى والايى كه براى ديگران در كار نبود و اين بنا به نصّ، گواه امامت على
است از آن نظر كه گواه است بر عظمت جايگاه و برترى محرز او، و امامت پس از نبوّت،
در دين بالاترين جايگاه است و كسى كه در دين، برتر باشد و در قدر و منزلت، بزرگتر
و در صدق، پايدارتر باشد به امامت شايستگى بيشترى دارد و كسى كه وضعش گواه چنين
امورى باشد، خود گواه امامت او خواهد بود. روشنگر اين امر آن است كه اگر سلطانى
پيوسته در طول عمر و فرماندهىاش سخنان و اعمالى را از خود نشان دهد كه دلالت
داشته باشد بر برترى محرز و اختصاص مؤكّد و دوستى نزديك و يارى رساندن كسى از
اطرافيانش، او با چنين كارهايى در نزد اهلش، نامزد بالاترين جايگاه پس از فرمانده
خواهد بود، و همين گواه شايستگى اوست در به دست آوردن بهترين مقامها و چه بسا
دلالت اين گونه اعمال قوىتر باشد از دلالت سخن، زيرا در سخن گاهى مجاز راه
مىيابد در حالى كه مجاز در اعمال وارد نمىشود و قبلا روشن كرديم كه امام بايد
شخص افضل باشد و شخص مفضول نمىتواند امام گردد، و برادرى از جمله همين اعمال است
كه دلالت دارد بر نهايت فضل و اختصاص.
وى پس از ردّ
اعتراضاتى كه در اين زمينه وارد شده است مىگويد: از جمله امورى كه دلالت دارد بر
اين كه اين برادرى اقتضاى برترى و بزرگداشت دارد و صرفا براى يارى رساندن و همكارى
نبوده است.
.
اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 211