اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 195
ابن عبّاس مىگويد: در پى اين سخن او به من پشت كرد.
مبحث پنجم: در گرد
آوردن ويژگىهاى متضاد:
همگان اختلافى در اين
ندارند كه امير المؤمنين (ع) پارساترين فرد زمان خويش به شمار مىآمد كه دنيا را
سه طلاقه كرده بود و روز را روزه و شب را به عبادت مىگذراند و با جو كوبيدهشده
بدون چربى افطار مىكرد و براى آن كه حسن و حسين آن را با پى يا روغن چرب نكنند بر
آن مهر مىنهاد [در ظرف خوراك را مىبست]. كسى كه چنين وضعى داشته باشد غالبا كم
نيرو خواهد بود و امير المؤمنين (ع) نيرومندترين مردم بود. او در خيبر را كند كه
هفتاد نفر مسلمان از انجام آن ناتوان بودند و آن را چندين ذرع پرتاب كرد و سپس به
جايگاه خود بازگرداند و آن را پلى كرد بر روى گودال. على بيشتر وقتش را به كشت و
كشتار در جنگها مىپرداخت و كسى كه چنين باشد سنگدل و دژم خواهد بود در حالى كه
امير المؤمنين شخصى بود مهربان با دلى نازك و به همين سبب منافقان به سبب نيكويى
اخلاق حضرت به شوخ مسلكى نسبتش مىدادند.
مبحث ششم: در
گزيدههايى اندك از سخنان حضرت:
امام (ع) پيشواى فصيحان
و جلودار بليغان بود، تا جايى كه گفته شده سخن او بالاتر از سخن مخلوق و پايينتر
از سخن مخلوق است، و خطيبان، سخن از او آموختند[1].
[1] اربلى در كشف الغمّه 1/ 102 پس از آوردن خطبه
همّام مىگويد:
« اين از سخنان زيبا و بديع است و
چگونه چنين نباشد در حالى كه خاستگاه آن درياى علوم و رستنگاه آن، همان چيده على و
مشك خوشبوى عربها و امير ايشان و وصى و وزير رسالت است».
سيّد رضى در نهج البلاغه/ 511 ذيل
اين سخن حضرت« سنگ غصبى در سراگروى ويرانى آن سراست»( كلمات قصار، شماره 240)
مىگويد:
اين سخن از پيامبر اكرم6 روايت
شده است و جاى شگفتى ندارد كه اين دو سخن همانند يك ديگر باشند، زيرا آن دو آب از
يك چاه كشيده از يك دلو ريخته شده است.
بنگريد به: اختيار مصباح السالكين
ابن ميثم/ 634.
نيز بنگريد به: كشف المراد/ 415-
414.
اسم الکتاب : کشف الیقین ت آژیر المؤلف : علامه حلی الجزء : 1 صفحة : 195