اسم الکتاب : فرحة الغری ت علامه مجلسی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 54
حضرت به ظهور آمده كه هر يك برهانى است بر ردّ آن جمعى كه
منكر كرامات ايشاناند.
مقدّمه اولى در بيان
دليلى كه به حسب نظر و تفكّر عقل دلالت مىكند بر آن كه قبر آن حضرت در غرى واقع
است
و غرى همين موضعى است كه
اكنون مآب و مرجع عالميان است و آن حضرت را در آنجا زيارت مىكنند و اين موضع را
غرئين مىگويند بنا بر آن كه در حوالى آن دو گنبد بوده كه بر سر قبر مالك و عقيل-
كه نديمان جذيمة بن الابرش بودند- ساخته بودند و بنا بر آن آن را غرئين نام كردند
كه غرى آلوده كردن است و نعمان بن منذر كه يكى از ملوك عرب بود چون كسى را مىكشت
مىفرمود تا آن دو قبر را به خون آلوده مىكردند و گاه غرى نيز مىگويند.
دلالت مىكند بر آن كه
موضع قبر آن حضرت همين مكان معروف است، اتّفاق گروهى كه منسوبند به ولايت و محبّت
اهل بيت رسالت، يعنى فرقه محقّه شيعه- رضوان اللَّه عليهم-، كه از آباء و اجداد و
استادان خود ضبط كردهاند و هر خلف الى سلف روايت كردهاند، و محال است اتفاق اين
جماعت بر كذب و خطا؛ و همين است تواترى كه نزد جمهور ارباب عقل موجب علم و جزم است
و اين امر نزد ايشان ثابت شده است به دلالت و راهنمائى ائمّه طاهرين :
كه محلّ اعتماد و راهنمائى ما گروه شيعهاند در جميع احكام شرعيّه و امور دينيّه،
و هيچ فرقى نيست ميان اين امر و امرى از امور شرعيّه كه به تواتر از ايشان به ما
برسد و ما تلقّى به قبول كنيم. پس چنانچه اگر در مسألهاى از مسايل شرعيّه اين
گروه اتّفاق كنند بر نقل و فتوى ما را متابعت لازم است همچنين در اين امر ما را
قبول لازم است.
و اگر مخالف ما در اين
امر، معجزات نبى را به تواتر ثابت مىداند، همين بعينه جواب اوست در انكار اين
مسأله و اين امر موافق آن امر است چنانچه دو تاى نعل بر يك ديگر
اسم الکتاب : فرحة الغری ت علامه مجلسی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 54