اسم الکتاب : تسلیة العباد در ترجمه مُسکن الفؤاد المؤلف : شهید ثانی الجزء : 1 صفحة : 56
چون مصيبتى به آنها رسد، مىگويند إِنَّا لِلَّهِ وَ
إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ ما براى حضرت حقيم و بازگشت ما همه به اوست.
ايشانند كه از پروردگارشان برايشان صلوات و رحمتهاست و ايشانند پويندگان راه هدايت
و راست رفتارى.» و اين نوع مخصوص است به اسم «رضا» و زود است كه مىآيد در بابى
خاص.
و نوع نخستين، ثوابى
مرتّب نخواهد بود، زيرا كه تجلّد و اظهار ثبات و قوت قلب براى خدا نكرده است و عمل
او خود نمايى بر اقران و رياء محض مىتواند بود پس آنچه از جنس رياء وارد آمد، از
اين قبيل است، و ليكن بيتابى و جزع بدتر از اين است، زيرا كه نفوس بشريه به سوى
اخلاق امثال و طرف آميزش و معاشرت خود ميل مىكند و هنگامى كه از يكىشان در
مصيبتى بيتابى بينند، خوش نما مىدانند و اقتفا مىنمايند و رسم جزع و آداب فزع در
ميان آنها شايع مىشود و آيين صبر و رضا، ضايع مىماند و وقتى كه مشاهده حال
صابران در مؤالف و قرين خود كنند، نفوسشان به كسب خلق او مايل مىشود و رسم رذائل
از طبعشان زايل مىگردد و بسا كه اين رويه و روش در بعضى كمال مىگيرد و نظام نوع
را جلوه و جمال مىدهد.
و هر چند چنين صبر و
صابر را در مقام اطلاق بر قسم ثانى نتوان محمول داشت.
و بدان كه خداى عزّ و
جلّ، صابران را به اوصافى چند در كلام مجيد و كتاب كريم خود وصف فرموده و آنها را
در زياده از هفتاد موضع ياد نموده است و بسيارى از خيرات و مزيد درجات را نسبت به
سوى صبر داده و درهاى رفعت دنيا و آخرت را از اين راه به سوى بندگان گشاده؛ پس
فرموده است: عز من قائل: وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا
صَبَرُوا[1]: «قرار داديم
از ايشان پيشوايانى كه هدايت به امر ما مىنمايد از اينكه صبر كردند». مىفرمايد: وَ تَمَّتْ
كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا[2]: «تمامى گرفت
بهتر كلمه پروردگارت بر بنى اسرائيل به سبب صبرى كه كردند و ثباتى كه آوردند».
فرموده است: وَ
لَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ.[3]: «هر آينه
پاداش مىدهيم آنانى را كه صبر گردند، مزدشان را بهتر از عملشان». فرموده است: أُولئِكَ
يُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِما صَبَرُوا.[4]: «اين مردمند كه گرفتهاند مزد خود
را دو بار به سبب